De markt verkeert momenteel in een staat van totale chaos, maar daar trekt het Ark Invest van Cathie Wood zich niets van aan. Sterker nog, ze lijken ervan te willen profiteren met een investering in Coinbase. In totaal kocht het op 9 november 237.765 COIN aandelen voor ongeveer 12,1 miljoen dollar.
De één zijn dood
We kunnen op deze transactie rustig het spreekwoord “de een zijn dood is de ander zijn brood” plakken. Na omvallen van FTX zijn ze bij Ark Invest gaan rekenen en heel snel uitgekomen op het feit dat dit weleens goed kan zijn voor Coinbase. Op de korte termijn levert dit de industrie vooral problemen op, maar op de lange termijn lopen er natuurlijk wel extra klanten naar Coinbase.
Daags na het schandaal publiceerde Coinbase ook een blogpost, waarin het aangeeft een minimale exposure op FTX te hebben. In totaal gaat het om 15 miljoen dollar, die bij FTX stonden om de zakelijke operaties en handel van gebruikers te faciliteren.
Verder geeft Coinbase aan geen exposure te hebben op de FTX Token (FTT), die sinds de problemen bij het beursplatform ruim 80 procent van de waarde verloren zijn. Binance kondigde op 7 november aan al zijn FTX Tokens te liquideren en dat is het beursplatform uiteindelijk fataal geworden.
Wood kocht de dip
De aankoop van Wood is gedaan nadat Coinbase op 8 november nog een duikvlucht van 10 procent maakte. Dat was de reactie van de markt op het nieuws bij FTX, dat volgens de markt dus ook een negatieve impact op Coinbase heeft. Onder andere de dalingen van de crypto-koersen droegen bij aan de rode cijfers bij Coinbase, maar ook de reputatieschade voor de industrie.
Opvallend is overigens dat Wood eerder dit jaar nog voor miljoenen dollars aan Coinbase aandelen verkocht. Dit gebeurde in juli 2022 als reactie op het onderzoek van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Daar gingen geruchten over mogelijke insider-handel door medewerkers van Coinbase.
Echt fantastisch gaat het momenteel niet met Coinbase. Op 10 november moest het nog 60 personeelsleden de deur wijzen. “De ontslagen van vandaag waren chirurgisch. We proberen ervoor te zorgen dat we geen dollar verspillen”, aldus Coinbase CFO Alesia Haas.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
