Het was gisteren niet alleen een dramatische dag voor FTX. Nu de stofwolken langzaam optrekken kunnen we de balans opmaken en is duidelijk dat ook Bitcoin een nieuwe bodem heeft gemaakt voor deze bearmarkt. Uiteindelijk zakte de koers op Bitstamp naar 17.120 dollar, wat een stuk lager is dan de 17.600 dollar van 18 juni 2022.

Wat moeten we nu?
Na gisteren is het duidelijk dat de bearmarkt nog niet voorbij is. Bitcoin leek zich behoorlijk stabiel te houden boven de 20.000 dollar, maar van dat optimisme is inmiddels niets meer over. Opvallend is dat de paniek en extreme koersdalingen vooral uitbraken nadat Binance bekendmaakte interesse te hebben om FTX over te nemen. Uit dat bericht werd echter ook duidelijk dat FTX niet liquide is en dat het zonder hulp gegarandeerd zou omvallen.
Daarnaast heeft Binance een niet-bindende intentieovereenkomst getekend. Dat betekent dat het beursplatform van Changpeng Zhao op ieder moment de stekker uit de onderhandelingen kan trekken. Alles bij elkaar zijn dat ook niet de berichten waar je op hoopt op een dag als die van gisteren. Kort na het bericht begon de markt aan een kleine opleving, om daarna volledig in te storten.
Rust keert langzaam terug
Inmiddels lijkt de rust weer langzaam terug te keren en handelt Bitcoin gelukkig ruim boven de 18.000 dollar. Daarmee zijn we redelijk ver verwijderd van de 17.120 dollar die gisteren als bodem werd aangetikt. Het is nog afwachten in hoeverre dit gevolgen heeft voor de industrie, want met het omvallen van FTX is het wederom een ‘grote partij’ die geen goede beurt maakt. Het leert ons eens te meer dat het belangrijk is om in ieder geval een deel van je Bitcoin in eigen wallets te bewaren.
Je kunt er vrijwel nooit helemaal zeker van zijn dat een beursplatform de zaakjes op orde heeft. Al is Binance van plan om Kraken achterna te gaan met een Proof-of-Reserves plan. Hiermee is het per gebruiker mogelijk om op de blockchain te controleren of zijn of haar tegoeden daadwerkelijk aanwezig zijn bij de beurs. Dat zou de industrie echt naar een hoger niveau tillen en dat is duidelijk ook wat we nodig hebben, getuige de problemen van gisteren.
Strateeg van Charles Schwab denkt dat 60.000 dollar de bodem was voor Bitcoin
Bitcoin balanceert boven 60.000 dollar terwijl paniek toeneemt. Charles Schwab ziet juist aanwijzingen dat de bearmarkt bijna eindigt.
Grayscale: Bitcoin heeft andere kopers nodig voor ‘duurzame bodem’
Beursbedrijf Strategy verkocht Bitcoin en de koers tuimelde. Grayscale waarschuwt dat andere kopers nu moeten instappen.
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
