Het was gisteren niet alleen een dramatische dag voor FTX. Nu de stofwolken langzaam optrekken kunnen we de balans opmaken en is duidelijk dat ook Bitcoin een nieuwe bodem heeft gemaakt voor deze bearmarkt. Uiteindelijk zakte de koers op Bitstamp naar 17.120 dollar, wat een stuk lager is dan de 17.600 dollar van 18 juni 2022.

Wat moeten we nu?
Na gisteren is het duidelijk dat de bearmarkt nog niet voorbij is. Bitcoin leek zich behoorlijk stabiel te houden boven de 20.000 dollar, maar van dat optimisme is inmiddels niets meer over. Opvallend is dat de paniek en extreme koersdalingen vooral uitbraken nadat Binance bekendmaakte interesse te hebben om FTX over te nemen. Uit dat bericht werd echter ook duidelijk dat FTX niet liquide is en dat het zonder hulp gegarandeerd zou omvallen.
Daarnaast heeft Binance een niet-bindende intentieovereenkomst getekend. Dat betekent dat het beursplatform van Changpeng Zhao op ieder moment de stekker uit de onderhandelingen kan trekken. Alles bij elkaar zijn dat ook niet de berichten waar je op hoopt op een dag als die van gisteren. Kort na het bericht begon de markt aan een kleine opleving, om daarna volledig in te storten.
Rust keert langzaam terug
Inmiddels lijkt de rust weer langzaam terug te keren en handelt Bitcoin gelukkig ruim boven de 18.000 dollar. Daarmee zijn we redelijk ver verwijderd van de 17.120 dollar die gisteren als bodem werd aangetikt. Het is nog afwachten in hoeverre dit gevolgen heeft voor de industrie, want met het omvallen van FTX is het wederom een ‘grote partij’ die geen goede beurt maakt. Het leert ons eens te meer dat het belangrijk is om in ieder geval een deel van je Bitcoin in eigen wallets te bewaren.
Je kunt er vrijwel nooit helemaal zeker van zijn dat een beursplatform de zaakjes op orde heeft. Al is Binance van plan om Kraken achterna te gaan met een Proof-of-Reserves plan. Hiermee is het per gebruiker mogelijk om op de blockchain te controleren of zijn of haar tegoeden daadwerkelijk aanwezig zijn bij de beurs. Dat zou de industrie echt naar een hoger niveau tillen en dat is duidelijk ook wat we nodig hebben, getuige de problemen van gisteren.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
