Blockchain-analysebedrijf Arkham heeft een openbare kaart gepubliceerd van cryptowallets die gelinkt zouden zijn aan de Centrale Bank van Iran. Met deze stap worden verschillende Iraanse wallets op het Tron-netwerk voor het eerst eenvoudig doorzoekbaar voor onderzoekers, toezichthouders en het brede publiek.
De publicatie past binnen een bredere internationale aanpak tegen het gebruik van cryptomunten voor het ontwijken van economische sancties.
Openbare blockchainkaart moet geldstromen inzichtelijk maken
Arkham maakte bekend dat de nieuwe onchain-kaart gebaseerd is op twee TRC-20-wallets die eind april door het Amerikaanse ministerie van Financiën op de sanctielijst werden geplaatst.
Volgens de Verenigde Staten zijn deze adressen verbonden aan Bank Markazi Jomhouri Islami Iran, de centrale bank van Iran. Daarnaast zouden de wallets banden hebben met de Iraanse Revolutionaire Garde en Hezbollah.
Door de wallets openbaar in kaart te brengen, kunnen blockchainonderzoekers beter volgen hoe cryptotransacties verlopen en welke adressen mogelijk met elkaar verbonden zijn.
Verenigde Staten bevriest 344 miljoen dollar aan crypto
De Amerikaanse overheid intensiveert ondertussen de controle op cryptonetwerken die mogelijk worden gebruikt om sancties te omzeilen.
Bij de sanctieactie van 24 april werd volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën ongeveer 344 miljoen dollar aan cryptotegoeden bevroren. Minister van Financiën Scott Bessent verklaarde dat de maatregelen bedoeld zijn om het vermogen van Iran om geld internationaal te verplaatsen verder te beperken.
Ook Tether bevestigde dat het tegoeden heeft geblokkeerd op verzoek van Amerikaanse autoriteiten. Het bedrijf verwees daarbij naar “onwettige activiteiten”, zonder Iran direct te noemen.
Tron en USDT spelen belangrijke rol
Volgens blockchainanalysebedrijven spelen vooral het Tron-netwerk en de stablecoin USDT (USDT) van Tether een steeds grotere rol binnen internationale geldstromen.
Tron wordt veel gebruikt vanwege de lage transactiekosten en snelle verwerking van betalingen. Daardoor is het netwerk populair voor internationale stablecointransacties.
Onderzoeksbedrijf Chainalysis meldde eerder dat Iraanse geldstromen via brokers, tussenwallets, cross-chain bridges en decentrale financiële platformen worden verplaatst voordat het geld uiteindelijk terugkomt bij wallets die gelinkt zouden zijn aan Iraanse staatsinstellingen.
Crypto-adoptie in Iran blijft stijgen
Het gebruik van cryptomunten in Iran groeit ondertussen snel. Volgens schattingen van onderzoeksbedrijven TRM Labs en Chainalysis bedraagt het totale cryptotransactievolume van Iran in 2024 ongeveer 11,4 miljard dollar.
Ook de Iraanse cryptobeurs Nobitex kwam recent onder de aandacht. Het handelsplatform zou volgens berichten banden hebben met invloedrijke families rondom de Iraanse leider Ali Khamenei en fungeren als belangrijke toegangspoort tot internationale cryptomarkten.
Daarnaast werd eerder gemeld dat Iran onderzoekt of schepen die door de Straat van Hormuz varen in cryptomunten tol zouden kunnen betalen. Daarmee zouden digitale tegoeden een extra inkomstenbron kunnen vormen buiten het traditionele bancaire systeem.
Meer dan 500 miljoen USDT bevroren in 30 dagen
Uit gegevens van blockchainanalysebedrijf BlockSec blijkt dat Tether in de afgelopen 30 dagen meer dan 500 miljoen USDT heeft bevroren op de Ethereum- en Tron-blockchain. Het grootste deel daarvan bevond zich op het Tron-netwerk.
Een woordvoerder van Tron benadrukte dat het netwerk zelf geen individuele transacties kan blokkeren of monitoren. Wel verwees het bedrijf naar de T3 Financial Crime Unit, een samenwerking tussen Tron, Tether en TRM Labs die zich richt op het bestrijden van illegale cryptotransacties.
Volgens Tron heeft deze samenwerking inmiddels geholpen bij het bevriezen van honderden miljoenen dollars die gelinkt zouden zijn aan gesanctioneerde organisaties en terrorismefinanciering.
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
