Binance voegde op maandag nog eens 300 miljoen dollar aan Bitcoin toe aan zijn noodfonds. Met die aankoop kocht het 4.225 BTC voor de zogenoemde Secure Asset Fund for Users (SAFU) wallet.
In die wallet zitten de noodreserves van Binance, en daarmee beschikt het beursplatform nu over 720 miljoen dollar aan Bitcoin. Eerder maakte Binance bekend voor 1 miljard dollar aan Bitcoin te willen kopen om de markt te ondersteunen.
Wat betekent deze beweging van Binance voor Bitcoin?
Met deze aankopen laat Binance zien dat het veel vertrouwen heeft in de toekomst van Bitcoin. Wat dat betreft is het een positieve zaak dat ze momenteel voor grote bedragen inkopen doen. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat Binance geen bestaansrecht heeft zonder Bitcoin.
Als Bitcoin zou verdwijnen, dan is de kans klein dat Binance op een bepaalde manier relevant kan blijven. Waarschijnlijk zullen altcoins in dat scenario ook niet overleven. Vanuit dat perspectief kun je stellen dat het cruciaal is voor Binance dat Bitcoin goed blijft presteren.
Kijken we echt als een buitenstaander naar de situatie, dan is het natuurlijk vreemd wat Binance doet. Je gaat van een aandelenplatform immers ook niet verwachten dat ze aandelen Tesla kopen om de markt overeind te houden.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk, maar het laat wel zien dat het ergens niet helemaal klopt dat een partij als Binance moet ingrijpen om Bitcoin te “redden” van lagere koersen. Ergens geeft dat ook aan dat Binance momenteel even weinig vertrouwen heeft in de digitale munt.
Zullen andere grote spelers volgen?
Het wordt interessant om te zien of deze beweging van Binance een vervolg krijgt bij andere grote beursplatformen of industrie-giganten. Tether koopt natuurlijk al regelmatig Bitcoin, maar tegenwoordig ook veel goud.
Je zou kunnen stellen dat het overleven van Bitcoin een belangrijke voorwaarde is voor het voortbestaan van Tether. Het overgrote deel van de handel in stablecoins vindt namelijk plaats binnen de cryptohandel, en niet op basis van externe toepassingen.
Zou de interesse in Bitcoin compleet wegvallen, dan kan dat een gigantisch probleem vormen voor Tether. Wat dat betreft is het ook zo’n bedrijf eraan gelegen dat Bitcoin goed blijft presteren, en is het in theorie mogelijk dat zij hun aankopen zullen opschroeven.
Zo lijkt er aan de onderkant nog voldoende theoretische steun te bestaan voor Bitcoin.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
