De prijs van de Bitcoin (BTC) lijkt hard te reageren op de recente Tweets van Elon Musk. Ook de dominantie van de top cryptocurrency lijdt hierdoor; wat op zijn beurt weer goed is voor de altcoins.
Altcoins winnen dominantie terug
Inmiddels is de dominantie van Bitcoin gedaald naar 40%. Dit is het laagste niveau sinds juni 2018, volgens gegevens afkomstig van CoinMarketCap. Het dieptepunt voor BTC ligt momenteel op 33% van de gehele crypto-markt. Dit werd destijds op januari 2018 bereikt. Een mogelijke reden voor het recentelijke verlies van de BTC-dominantie zijn de Tweets van Elon Musk. Hieruit werd duidelijk dat Tesla wellicht zijn BTC-belangen binnenkort zal verkopen. Dit zorgde voor een crash van circa 15% in minder dan een dag tijd.
Dit is op zijn beurt echter weer goed voor de altcoins. Waar de Bitcoin aan dominantie verliest, winnen de altcoins. Dit heeft geresulteerd in een gecombineerde altcoin kapitalisatie van $1.25 biljoen. Vorige week zette de altcoins een record neer van circa $1.5 biljoen.
Ethereum vertegenwoordigt bijna helft marktkapitalisatie Bitcoin
Alhoewel Bitcoin sinds zijn hoogste punt in april dit jaar met ongeveer 35% gedaald is, hebben meerdere altcoins aanzienlijk minder geleden. Een voorbeeld hiervan is Ethereum (ETH), dat met ongeveer 25% gedaald is, nadat het zijn huidige hoogtepunt bereikte op 12 mei. Ethereum heeft ook grote sprongen gemaakt in termen van marktkapitalisatie, want de huidige grootste altcoin vertegenwoordigt inmiddels ongeveer 19% van de marktkapitalisatie van cryptocurrencies.
Een aantal altcoins lijken zich echter te herstellen, ondanks de huidige bearish trend. Een voorbeeld hiervan is Cardano (ADA), die op 16 mei 2021 zelfs een all-time-high heeft neergezet van $2.45 per stuk.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: โGigapump komt eraanโ
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
