Bitcoin en Ethereum, de grote jongens op de crypto-markt, kunnen de problemen bij FTX ook niet zomaar van zich afschudden. Bitcoin staat op een min van 5,25 procent en is daarmee met een koers van 19.749 dollar weer onder de 20.000 dollar gedoken. Ethereum doet het met een koers van 1.474 dollar en een min van 6,98 procent nog slechter.
Veel vraag naar puts
Dat mensen bang zijn voor een herhaling van zetten in de trant van de Terra-implosie, blijkt uit het feit dat er momenteel veel interesse is in puts. Met een put koop je in principe het recht om Bitcoin of Ether in de toekomst tegen de huidige koers te verkopen. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld in december Bitcoin te verkopen voor 20.000 dollar, ook als de koers dan nog maar 10.000 dollar is.

Handelaren gebruiken puts vaak als een manier om hun portfolio te verzekeren tegen ellende. Als je denkt dat er een mogelijke storm aankomt, dan kan het kopen van een put handig zijn. “Wij zien hernieuwde interesse in bescherming tegen koersdalingen na het negatieve nieuws over de FTX Token” aldus Patrick Chu van het derivatenplatform Paradigm.
Wat betekent dit?
In principe betekent dit op de korte termijn nog vrij weinig. We hebben nu de eerste koersdalingen achter de rug. Uiteindelijk moet nog maar blijken of FTX daadwerkelijk insolvent is, zoals de markt nu lijkt aan te geven. Het feit dat de interesse in puts stijgt, betekent meer dat er op dit moment een hoge mate van onzekerheid in de markt zit.
Om die reden zijn Bitcoin en Ether de afgelopen uren aan een duikvlucht begonnen, al gaan er ook geruchten dat FTX zijn Bitcoin-reserves heeft moeten verkopen. Dat zijn vooralsnog echter geruchten, dus laten we wat dat betreft niet op de zaken vooruitlopen.
We gaan in ieder geval een paar spannende dagen tegemoet voor de markt. Echt goed voor de reputatie van crypto is het niet, maar dat maakt het niet minder leuk om het spektakel te volgen. Laten we in ieder geval hopen dat de fondsen van de gebruikers van FTX veilig zijn.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
