Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Een van de redenen waarom de Bitcoin (BTC) koers zo zwak presteert ligt bij Wall Street. De Amerikaanse Bitcoin-fondsen beleefden de afgelopen maand hun slechtste periode sinds de beursintrede. Ruim 6 miljard dollar stroomde weg en dat zet de markt direct onder druk.
Investeerders trokken 6,35 miljard dollar uit de Amerikaanse Bitcoin ETF’s en dat raakt de koers direct. Voor dat hele bedrag moesten de fondsbeheerders namelijk echte Bitcoins van de hand doen.
Zo’n ETF is een beursgenoteerd fonds dat een mandje met echte Bitcoins aanhoudt. Elk aandeel staat voor een vast stukje van die voorraad, zodat de waarde de Bitcoin koers nauwkeurig volgt.
Beleggers kopen die aandelen zonder de munt zelf te bezitten of te beheren. Stappen er meer mensen in, dan koopt het fonds Bitcoin bij. Stappen ze uit, dan moet het fonds munten verkopen om ze uit te betalen.
Hoe meer geld er vertrekt, hoe meer Bitcoins de fondsen op de markt gooien en hoe zwaarder de koers het te verduren krijgt. En het werkt ook de andere kant op, omdat een zwakke koers ook weer investeerders wegjaagt.
Bitcoin is momenteel zo’n 15 procent minder waard dan vorige maand, maar begin juni stond de koers er nog wel stukken slechter voor. Op 5 juni werd het laagste punt sinds oktober 2024 bereikt van 59.000 dollar.
Vorige week was de zesde week op rij waarin de beursfondsen geld verloren. Wel was het de minst slechte week van deze droevige reeks met een nipte uitstroom van bijna 227 miljoen dollar. Tocht zegt Galaxy dat de uitstroom ‘’dag na dag nog groter wordt’’.
De totale instroom van de in januari 2024 gelanceerde fondsen is naar 53,4 miljard dollar gedaald, een flink eind onder de piek van 63 miljard dollar in oktober 2025.
Het eerste jaar was gelijk het sterkste volledige kalenderjaar met grofweg 36 miljard dollar aan netto-instroom. Vooral de laatste maanden waren de beursproducten niet te stoppen en dat kwam door de verkiezingsoverwinning van Donald Trump die beloofde van de Verenigde Staten de ‘crypto-hoofdstad’ van de wereld te maken.
Toch blijven ze bij BlackRock, de vermogensbeheerder met het grootste Bitcoin-fonds, nuchter onder de bloedrode cijfers. Jay Jacobs, hoofd aandelen-ETF’s in de VS, ziet meerdere verklaringen voor de rode cijfers.
“Wat de markt soms verkeerd begrijpt, is dat er bij een dag van uitstroom een miljoen redenen kunnen zijn. Het kan iemand zijn die IBIT verkoopt en BITA koopt,” zei hij.
Hij doelt op het nieuwe iShares Bitcoin Premium Income ETF (BITA), dat woensdag werd gelanceerd. Voor BlackRock verandert er volgens Jacobs niets aan de visie op Bitcoin.
“Elke beleggingscategorie kent volatiliteit. We hebben meer dan 450 beursfondsen binnen iShares,” aldus Jacobs.
Naast de AI-race ontstaat nu een wedloop om quantumcomputing. Trump wil de VS aan kop houden, met directe gevolgen voor crypto.
Bitcoin heeft een pijnlijke uitglijder gemaakt, maar vooral altcoins krijgen harde klappen. Waarom dalen de koersen en waar kan dit heen?
Na een misleidende uitbraak is de Bitcoin koers vandaag hard gedaald. Technisch analist van Newsbit heeft nu een duidelijk doel voor ogen.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.