Newsbit
Bekijk de app
Bekijk

Een van de redenen waarom de Bitcoin (BTC) koers zo zwak presteert ligt bij Wall Street. De Amerikaanse Bitcoin-fondsen beleefden de afgelopen maand hun slechtste periode sinds de beursintrede. Ruim 6 miljard dollar stroomde weg en dat zet de markt direct onder druk. 

Elke uitstroom kost de markt Bitcoins

Investeerders trokken 6,35 miljard dollar uit de Amerikaanse Bitcoin ETF’s en dat raakt de koers direct. Voor dat hele bedrag moesten de fondsbeheerders namelijk echte Bitcoins van de hand doen.

Zo’n ETF is een beursgenoteerd fonds dat een mandje met echte Bitcoins aanhoudt. Elk aandeel staat voor een vast stukje van die voorraad, zodat de waarde de Bitcoin koers nauwkeurig volgt.

Beleggers kopen die aandelen zonder de munt zelf te bezitten of te beheren. Stappen er meer mensen in, dan koopt het fonds Bitcoin bij. Stappen ze uit, dan moet het fonds munten verkopen om ze uit te betalen.

Hoe meer geld er vertrekt, hoe meer Bitcoins de fondsen op de markt gooien en hoe zwaarder de koers het te verduren krijgt. En het werkt ook de andere kant op, omdat een zwakke koers ook weer investeerders wegjaagt.

Bitcoin is momenteel zo’n 15 procent minder waard dan vorige maand, maar begin juni stond de koers er nog wel stukken slechter voor. Op 5 juni werd het laagste punt sinds oktober 2024 bereikt van 59.000 dollar.

Vorige week was de zesde week op rij waarin de beursfondsen geld verloren. Wel was het de minst slechte week van deze droevige reeks met een nipte uitstroom van bijna 227 miljoen dollar. Tocht zegt Galaxy dat de uitstroom ‘’dag na dag nog groter wordt’’.

De totale instroom van de in januari 2024 gelanceerde fondsen is naar 53,4 miljard dollar gedaald, een flink eind onder de piek van 63 miljard dollar in oktober 2025. 

Het eerste jaar was gelijk het sterkste volledige kalenderjaar met grofweg 36 miljard dollar aan netto-instroom. Vooral de laatste maanden waren de beursproducten niet te stoppen en dat kwam door de verkiezingsoverwinning van Donald Trump die beloofde van de Verenigde Staten de ‘crypto-hoofdstad’ van de wereld te maken.

BlackRock maakt zich geen zorgen

Toch blijven ze bij BlackRock, de vermogensbeheerder met het grootste Bitcoin-fonds, nuchter onder de bloedrode cijfers. Jay Jacobs, hoofd aandelen-ETF’s in de VS, ziet meerdere verklaringen voor de rode cijfers.

“Wat de markt soms verkeerd begrijpt, is dat er bij een dag van uitstroom een miljoen redenen kunnen zijn. Het kan iemand zijn die IBIT verkoopt en BITA koopt,” zei hij.

Hij doelt op het nieuwe iShares Bitcoin Premium Income ETF (BITA), dat woensdag werd gelanceerd. Voor BlackRock verandert er volgens Jacobs niets aan de visie op Bitcoin.

“Elke beleggingscategorie kent volatiliteit. We hebben meer dan 450 beursfondsen binnen iShares,” aldus Jacobs.

Claim vandaag nog €20 aan Bitcoin cadeau

De markt is een stuk rustiger en prijzen liggen lager dan eerder. Dat geeft jou de ruimte om crypto zonder druk te verkennen en op je eigen tempo kennis te maken met Bitcoin.

Is dit voor jou het moment om te ontdekken hoe crypto werkt?

Open nu een account en ontvang €20 aan Bitcoin gratis

Meer dan 1,5 miljoen gebruikers vertrouwen al op Bitvavo.

Claim €20 aan Bitcoin gratis Je wordt doorgestuurd naar
4,6

De beoordeling is berekend door de cumulatieve beoordelingen van de App Store en Google Play te combineren, gewogen op basis van het aantal recensies per platform.

Wees als eerste op de hoogte van het laatste Crypto Nieuws

Donald Trump

Trump versnelt quantumrace: nieuwe cryptografie moet VS én Bitcoin beschermen

Donald Trump
Crash, markt daalt, daling
Daling candlesticks grafiek
Meer Bitcoin nieuws

Meest gelezen

Elon Musk
Lamborghini
investment stockbroke