Beleggers in Amerikaanse spot Bitcoin ETF’s hebben te maken met flinke papieren verliezen. Toch is er geen sprake van paniek. Terwijl de Bitcoin koers al vier maanden daalt en veel houders diep in het rood staan, blijven opvallend veel beleggers rustig zitten.
Papieren verlies van 11 miljard dollar bij houders
Sinds de lancering van de spot Bitcoin ETF’s in januari 2024 hebben deze fondsen samen enorme instromen gezien. Op het hoogtepunt lag de netto instroom rond 62,11 miljard dollar. Inmiddels is dat teruggelopen naar ongeveer 54,5 miljard dollar.
Volgens ETF analist James Seyffart van Bloomberg “houden de ETF’s het verrassend goed vol”. Hij wijst erop dat de huidige uitstroom klein is in verhouding tot wat eerder is binnengekomen. Beleggers staan volgens hem zelfs op hun grootste papieren verlies sinds de start van de fondsen.
De Bitcoin koers is in de afgelopen dertig dagen met 24 procent gedaald en noteert rond de 70.600 dollar. Daarmee zitten veel ETF beleggers onder hun gemiddelde aankoopniveau.
Investeringsonderzoeker Jim Bianco schrijft op X dat de gemiddelde houder van een spot Bitcoin ETF nu 24 procent onder water staat en toch blijft vasthouden. Samen gaat het om een papieren verlies van bijna 11 miljard dollar.
Bloomberg analist noemt Bitcoiners kortzichtig
Volgens analisten is dat gedrag opvallend in een markt waar beleggers vaak snel uitstappen bij forse dalingen. Crypto analist Rand merkt op dat dit de eerste keer is dat er drie maanden op rij uitstroom plaatsvindt uit deze fondsen.
Toch vinden sommige analisten dat beleggers te veel focussen op de korte termijn. Bloomberg ETF-analist Eric Balchunas schreef eerder dat Bitcoiners “erg kortzichtig” zijn. Hij wijst erop dat Bitcoin sinds 2022 meer dan 400 procent is gestegen, terwijl goud op 177 procent staat en zilver op 350 procent.
“Met andere woorden, Bitcoin versloeg alles zo hard in 2023 en 2024 dat die andere assets zelfs na hun beste jaar ooit nog niet hebben ingehaald, terwijl Bitcoin nu stil lijkt te staan”, aldus Balchunas.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
