Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Investeerders halen massaal geld uit de Amerikaanse Bitcoin (BTC) ETF’s. De beursproducten hebben gisteren bijna een half miljard dollar laten gaan, maar als we verder uitzoomen dan worden de cijfers al helemaal om te huilen.
Gisteren is er voor 483,8 miljoen dollar uit de Bitcoin-fondsen gestroomd en dat was alweer de elfde rode handelsdag op rij. Het markeert de slechtste reeks tot nu toe voor de beursproducten waarvan het gros in januari 2024 gelanceerd werd.

Sinds 15 mei is er al bijna 3,5 miljard dollar weggestroomd. Dat betekent dat er onderaan de streep voor dit bedrag aan aandelen is ingetrokken. Die aandelen worden ingeleverd bij het fonds, dat vervolgens bitcoins verkoopt om de vertrekkende beleggers uit te betalen.
Het oude record dateert van februari 2025, met acht dagen uitstroom achter elkaar en ruim 3,2 miljard dollar in totaal. Op 25 februari werd toen ook de dagelijkse uitstroom ooit gemeten van dik 1,1 miljard dollar.
Eigenlijk precies vanaf het moment dat de Bitcoin-fondsen hun slechte vorm begonnen, heeft ook de Bitcoin koers het begeven. Op 15 mei werd de 82.000 dollar nog aangetikt en sindsdien is het al met meer dan 15 procent gedaald.
Vanmorgen was Bitcoin voor het eerst sinds 7 april weer voor minder dan 70.000 dollar op te pikken. En als de koers het patroon van eerder dit jaar doorzet, dan staat ons nog een veel grotere daling te wachten.
Om dat te voorkomen, zou het helpen als de ETF-resultaten wat verbeteren. En wellicht dat nieuwe aankopen vanuit Michael Saylor’s Strategy het tij kunnen keren. Al sinds de laatste aankoop van drie weken geleden, een vorstelijke 2,01 miljard dollar, heeft de Bitcoin koers het zwaar. Daarmee wordt pijnlijk duidelijk hoe zwaar de markt op de ene beursbedrijf leunt.
Gisteren maakte Strategy zijn tweede Bitcoin-verkoop ooit bekend. Met 2,47 miljoen dollar stelde het bedrag weinig voor, maar de zenuwen sloegen bij investeerders meteen toe.
Nergens voor nodig, want het vertrouwen in Bitcoin is onveranderd. Strategy toont juist aan dat het zo nodig munten kan verkopen om zijn verplichtingen na te komen.
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.