De voorzitter van de Federal Reserve, genaamd Jerome Powell, zei dat de centrale bank van Amerika de rente zou kunnen blijven verhogen om de inflatie te temmen. Dit was duidelijk niet de uitspraak waarop investeerders hadden gehoopt, want de Bitcoin koers daalde direct met meer dan 4 procent.
Bitcoin koers daalt met 4 procent na uitspraken Jerome Powell
De Bitcoin koers heeft een flinke knauw gekregen en daalde tot 20.500 dollar, nadat de voorzitter van de Federal Reserve zei dat de centrale bank de rente waarschijnlijk zal blijven verhogen. Op het moment van schrijven ligt de prijs van 1 Bitcoin rond de 20.640 dollar. Dat is zo’n 4,4 procent lager dan een dag geleden.

De enorme uitverkoop die dit jaar is gestart blijft dus aanhouden. En dat de crash groot is, dat is wel duidelijk. De Bitcoin prijs is sinds november 2021 namelijk meer dan 70 procent van zijn waarde verloren. De prijs is gedaald van 69 duizend dollar tot 20 duizend dollar.
“Het niet tegen gaan van inflatie zou nog veel pijnlijker zijn”
Niet alleen de Bitcoin koers kleurde rood na de opmerkingen van Powell. Eigenlijk de hele cryptomarkt heeft negatief gereageerd. Zo is de Ethereum koers met zo’n 9 procent gedaald in de afgelopen 24 uur. Ook Solana en Shiba Inu hebben meer dan 7 procent van hun waarde verloren.
“Dit zijn de pijnlijke prijs die we moeten betalen voor het terugdringen van de inflatie”, zei Powell op de jaarlijkse economische conferentie van de Fed in Jackson Hole, eraan toevoegend dat het niet herstellen van de prijsstabiliteit ” nog meer pijn” zou betekenen voor Amerikaanse huishoudens.
De Federal Reserve heeft dit jaar al een paar keer de rente verhoogd om de inflatie te beteugelen. Dat is nodig aangezien de inflatie momenteel op het hoogste punt in vier decennia staat.
De rente verhogingen hebben geleid tot een sterke dollar, terwijl andere markten, zoals Amerikaanse aandelen, een klap hebben gekregen omdat beleggers wegtrekken van risicovolle activa in het licht van economische onzekerheid. Na de opmerkingen van Powell vandaag daalde de Amerikaanse aandelenmarkten, genaamd de Dow Jones met 1,6% de S&P 500 met 1,9% en de Nasdaq 100 met 2,5%.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
