Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Bitcoin (BTC) heeft vorige week voor de tweede week op rij in het rood gesloten en dat is sinds maart niet meer gebeurd. Toch zijn er analisten die daar verrassend genoeg positieve signalen uit weten te halen.
De Bitcoin koers eindigde de week net onder de 77.000 dollar en dat is 0,60 procent lager dan de openingskoers van 77.425 dollar. Een hele verbetering ten opzichte van het verlies van 5,79 procent van een week eerder, maar het is wel de slechtste reeks sinds medio maart.
Vooral op vrijdag is het hard gegaan met een daling van 2,67 procent. Zaterdagochtend werd het laagste punt bereikt sinds 20 april van 74.245 dollar en op dat moment stond er een weekverlies van meer dan 4 procent op de borden. Daarna is de schade dus flink ingeperkt.
Analist Sykodelic legde gisteren uit waarom 74.400 dollar volgens hem zo’n ontzettend belangrijk niveau is. Dat is namelijk het laagste punt van 2025 en het ligt ook nog eens binnen de bull market support band, belangrijke gemiddelden die steun bieden in een opwaartse markt.
Volgens analist Matthew Hyland ligt tussen grofweg 73.500 en 75.500 dollar ‘’de belangrijkste zone sinds maart 2024’’ die nu omgetoverd zou zijn van weerstand naar steun. Het is ook het gebied waar Bitcoin in 2024 zijn piek bereikte.
Als we nog even wat verder uitzoomen op de weekgrafiek, dan zien we dat Bitcoin eerder deze maand is afgeketst vanaf een belangrijke lijn die al sinds de vorige bullmarkt weerstand biedt.
Zolang de groene steunzone wordt verdedigd, is dit de lijn om in de gaten te houden. En vlak daarboven ligt nog het 50-weekse exponentieel voortschrijdend gemiddelde. Een doorbraak boven dat niveau betekende in het verleden altijd het begin van een nieuwe bullmarkt.

De markt zou een flinke duw in de rug kunnen krijgen van een akkoord tussen Iran en de Verenigde Staten. Afgelopen zaterdag liet Donald Trump weten dat beide landen ”bijna uitonderhandeld” zijn.
Het gaat om een tussentijdse deal die moet voorkomen dat de oorlog weer oplaait. Tegelijk moet hij de weg vrijmaken voor vervolggesprekken, onder meer over het nucleaire programma van Iran.
Het zou erop neerkomen dat Amerika de oorlog en de marineblokkade beëindigt, en Iran daar tegenover de veilige doorvaart van olietankers door de Straat van Hormoz garandeert.
De olieprijzen zijn nu al hard aan het dalen op dit nieuws en dat is goed nieuws voor de financiële markten. Minder dure olie betekent minder inflatiedruk en dus meer kans op een soepeler rentebeleid.
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Bitcoin laat zeldzame accumulatiesignalen zien, maar analisten waarschuwen dat de koers eerst nog verder kan dalen richting lagere bodemzones.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.