Bitcoin beweegt opnieuw rond een cruciaal prijsniveau. Volgens verschillende analisten ligt de focus nu op de zone rond 71.500 dollar. Als de markt daar overtuigend doorheen breekt, kan de weg openliggen naar 76.000 dollar en mogelijk zelfs 80.000 dollar.
Vandaag lijkt dat niet te gebeuren, omdat Bitcoin even het niveau van 70.000 dollar verloor, nadat Iran het vredesplan van de VS naar de prullenbak verwees.
Daarnaast is er één belangrijk voorbehoud: zonder sterkere koopdruk op de spotmarkt blijft een eventuele uitbraak kwetsbaar.
Markt zit in een ‘compressiezone’
Analisten omschrijven de huidige situatie als een zogeheten compressiezone. Dat betekent dat de Bitcoin koers steeds in een steeds nauwer prijsbereik begint te bewegen, waardoor de kans groeit op een stevige uitbraak in één richting.
Op de grafiek zijn daar meerdere aanwijzingen voor:
- Bitcoin testte de grens van 71.500 dollar al meerdere keren: dat niveau fungeert nu als belangrijk kantelpunt voor de markt.
- De koers houdt stand boven het 50-periodes exponentieel gemiddelde op de vieruursgrafiek: dat is een positief kortetermijnsignaal.
- Op de daggrafiek vormt de 50-daagse EMA nog altijd weerstand: daardoor is de opwaartse route nog niet volledig vrij.
- Er lijkt een omgekeerd hoofd-en-schouderpatroon te ontstaan: dat is een technisch patroon dat vaak op een bullish uitbraak wijst.
Als dat patroon wordt bevestigd, zien technische analisten eerst ruimte voor een stijging richting 76.000 dollar. Sommigen trekken die projectie zelfs door naar 80.000 dollar.
On-chain data geeft voorzichtig steun
Ook bepaalde on-chain indicatoren wijzen op een mogelijke opleving. De volatiliteit in winst- en verliesnemingen onder kortetermijnbeleggers op Binance is gedaald naar niveaus die eerder voorafgingen aan rallies van ongeveer 10 tot 14 procent.

Dat is belangrijk, omdat het suggereert dat de verkoopdruk onder kortetermijnhouders afneemt. Minder chaotische uitstroom kan de basis leggen voor een stijging, mits er genoeg nieuwe vraag tegenover staat.
Maar er is een probleem: de spotvraag blijft zwak
Juist daar zit nu de zwakke plek. De recente stijging van Bitcoin lijkt voor een groot deel te zijn gedreven door de futuresmarkt. Dat betekent dat hefboomposities een grotere rol spelen dan directe aankopen van echte Bitcoin op de spotmarkt.
Dat zie je terug in drie punten:
- de open interest in futures is duidelijk gestegen
- funding rates zijn weer positief
- de Coinbase-premium blijft negatief, wat wijst op zwakke Amerikaanse spotvraag
Met andere woorden: er is wel speculatie, maar nog niet genoeg overtuigende accumulatie. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het Iran-conflict, dat voor een hoop onzekerheid zorgt in de markt.
Wat betekent dit allemaal voor Bitcoin?
Een stijging naar 80.000 dollar is technisch zeker niet uitgesloten. De grafiek bouwt spanning op en meerdere indicatoren wijzen op de mogelijkheid van een bullish uitbraak.
Maar voor een echt duurzame beweging omhoog moet Bitcoin méér laten zien dan alleen futures-gedreven enthousiasme. Er is sterkere spotvraag nodig, meer accumulatie en duidelijke absorptie van verkoopdruk.
Zolang dat ontbreekt, blijft de koers van 71.500 dollar vooral een testzone, en nog geen gegarandeerde springplank naar 80.000 dollar.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
