De Bitcoin koers vertoonde lange tijd een hoge mate van correlatie met de traditionele financiële markt. Nu lijkt de grootste cryptocurrency van de markt zich langzaam los te koppelen. Het moment dat Bitcoin daarvoor uit heeft gekozen is geweldig, want aandelen gaan momenteel door een lastige periode.
Vierde dag van ellende
De Amerikaanse Nasdaq verloor gisteren weer 1 procent van zijn market cap en ook de S&P 500 en de Down Jones Industrial Average (DJIA) verloren een paar procentpunten. Daarmee zitten de grote beurzen op de vierde verliesdag op rij, wat niet vaak voorkomt op de aandelenmarkten. De verliezen zijn misschien iets kleiner dan die op de cryptomarkt, maar vaak zijn de winsten dat ook.
De Amerikaanse Nasdaq staat na het verlies van 1 procent op zijn laagste punt in 15 maanden tijd. Vanaf het begin van 2022 is de Nasdaq 33,35 procent kwijt, wat enorm veel is voor een grote beursindex. Dat gegeven maakt het extra bijzonder dat Bitcoin de laatste weken relatief stabiel is. Meestal verliest Bitcoin nog meer waarde dan de beursindices als die omlaag vallen.
Obligaties en olie omhoog
In tegenstelling tot aandelen, zijn staatsobligaties en olie juist aan een opmars begonnen. Op Amerikaanse staatsobligaties ontvang je nu soms een rente van tot wel 4 procent. Dat maakt het minder aantrekkelijk voor handelaren om te investeren in meer risicovolle assets als Bitcoin en aandelen. Van de Amerikaanse overheid weet je immers zeker dat ze hun dollarlening terugbetalen en een gegarandeerd rendement van 4 procent is niet verkeerd.
Zeker niet op een moment dat veel handelaren verwachten dat alle koersen nog weleens een tik kunnen krijgen. Ook dat draagt eraan bij dat de markt op dit moment moeite heeft om overeind te blijven. Bitcoin slaagt daar aardig in, door relatief stabiel te blijven rond de 19.000 dollar, maar een echte stijging hebben we al lang niet meer gezien.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
