De Bitcoin koers vertoonde lange tijd een hoge mate van correlatie met de traditionele financiële markt. Nu lijkt de grootste cryptocurrency van de markt zich langzaam los te koppelen. Het moment dat Bitcoin daarvoor uit heeft gekozen is geweldig, want aandelen gaan momenteel door een lastige periode.
Vierde dag van ellende
De Amerikaanse Nasdaq verloor gisteren weer 1 procent van zijn market cap en ook de S&P 500 en de Down Jones Industrial Average (DJIA) verloren een paar procentpunten. Daarmee zitten de grote beurzen op de vierde verliesdag op rij, wat niet vaak voorkomt op de aandelenmarkten. De verliezen zijn misschien iets kleiner dan die op de cryptomarkt, maar vaak zijn de winsten dat ook.
De Amerikaanse Nasdaq staat na het verlies van 1 procent op zijn laagste punt in 15 maanden tijd. Vanaf het begin van 2022 is de Nasdaq 33,35 procent kwijt, wat enorm veel is voor een grote beursindex. Dat gegeven maakt het extra bijzonder dat Bitcoin de laatste weken relatief stabiel is. Meestal verliest Bitcoin nog meer waarde dan de beursindices als die omlaag vallen.
Obligaties en olie omhoog
In tegenstelling tot aandelen, zijn staatsobligaties en olie juist aan een opmars begonnen. Op Amerikaanse staatsobligaties ontvang je nu soms een rente van tot wel 4 procent. Dat maakt het minder aantrekkelijk voor handelaren om te investeren in meer risicovolle assets als Bitcoin en aandelen. Van de Amerikaanse overheid weet je immers zeker dat ze hun dollarlening terugbetalen en een gegarandeerd rendement van 4 procent is niet verkeerd.
Zeker niet op een moment dat veel handelaren verwachten dat alle koersen nog weleens een tik kunnen krijgen. Ook dat draagt eraan bij dat de markt op dit moment moeite heeft om overeind te blijven. Bitcoin slaagt daar aardig in, door relatief stabiel te blijven rond de 19.000 dollar, maar een echte stijging hebben we al lang niet meer gezien.
Metaplanet breidt Bitcoin-strategie uit met overname van broker
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
BlackRock lanceert binnenkort bitcoin-fonds met maandinkomen
BlackRock diende een formulier in voor zijn nieuwe Bitcoin-fonds met maandinkomen. Analisten verwachten een debuut rond 18 juni.
Hongarije draait cryptoverbod terug na vertrek van Orban
Hongarije schrapt de strafbaarstelling van cryptohandel, een ommekeer ten opzichte van de strenge regels onder Viktor Orban.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
