Institutionele beleggers lijken een stap terug te doen van Bitcoin ETF’s, na een periode van sterke instroom eerder deze maand. De recente cijfers laten een duidelijke omslag zien in het sentiment rond deze fondsen. Dat roept vragen op over hoe stevig de vraag vanuit grote partijen werkelijk is en of deze terughoudendheid tijdelijk blijft.
Momentum Bitcoin ETFs neemt duidelijk af
Gisteren werd er in totaal 171,12 miljoen dollar uit Amerikaanse Bitcoin ETFs gehaald. Dat is de grootste uitstroom in ruim drie weken tijd.
Vooral grote partijen kregen te maken met opnames. Zo zag BlackRock bij zijn IBIT-fonds een uitstroom van 41,92 miljoen dollar. Ook andere bekende fondsen zoals FBTC, GBTC, BITB en ARKB verloren elk tussen de 20 en 30 miljoen dollar.
Die uitstroom komt na een opvallend sterke periode. Tussen eind februari en halverwege maart stroomde er nog meer dan 2 miljard dollar in deze fondsen. Inmiddels is dat tempo flink afgenomen. Vorige week bleef de instroom beperkt tot 95,8 miljoen dollar en deze week is er zelfs sprake van een netto uitstroom van ruim 70 miljoen dollar.
Institutionele beleggers worden voorzichtiger
Bitcoin ETFs bestaan sinds januari 2024 en maken het makkelijker voor grote beleggers om in Bitcoin te investeren zonder de cryptomunt zelf te hoeven kopen. Juist die toegankelijkheid zorgde eerder voor een golf aan nieuw kapitaal.
Dat de instroom nu afneemt, wijst volgens analisten op een voorzichtiger houding bij institutionele partijen. Het sentiment op de markt is namelijk een stuk somberder geworden, met indicatoren zoals de Fear and Greed Index die momenteel op extreme angst staan. In zo’n klimaat kiezen veel partijen ervoor om risico’s te beperken of even af te wachten.
Ook Ethereum ETF’s in de min
Niet alleen de Bitcoin ETF’s kampen met uitstroom. Ook de Ethereum ETF’s laten een duidelijke terugval zien. Inmiddels is er sprake van zeven dagen op rij waarin geld uit deze fondsen wordt gehaald, met in totaal zo’n 456 miljoen dollar aan uitstroom.
Opvallend is dat een groot deel hiervan afkomstig is van BlackRock. Het ETHA-fonds van de vermogensbeheerder is verantwoordelijk voor meer dan driekwart van de totale uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
