Bitcoin heeft gisteren weer de belangrijke prijsdrempel van $40.000 overschreden. Zelfs nu regelgevers hun focus weer op de crypto-industrie hebben gelegd.
Toegenomen aandacht regelgevende instanties
Het was een volatiele week voor de grootste cryptocurrency ter wereld. Nadat BTC twee dagen geleden de psychologische grens had doorbroken, en weer was teruggezakt, heeft Bitcoin deze drempel slechts twee dagen later opnieuw doorbroken.

Dat Bitcoin juist nu deze prijsstijging meemaakt is op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen. Dit omdat regelgevende instanties de laatste tijd hard optreden tegen crypto miners en exchanges. Zo heeft Binance zijn platform zelfs al op verschillende punten aangepast onder druk van wereldwijde regelgevers. Eén van de laatste veranderingen die Binance heeft aangebracht, is het verlagen van de hefbomen van 125x naar 20x. Ook crypto exchange FTX heeft zijn hefbomen verminderd.
Al deze acties lijken een directe reactie te zijn op regelgevers over de hele wereld die de crypto-industrie willen aanpakken. Dat regelgevers de cryptowereld aan willen pakken is woensdag duidelijk geworden. Toen was er namelijk een hoorzitting van de Senaatcommissie voor banken. Hierin waarschuwde de Amerikaanse senator Elizabeth Warren dat “naarmate de cryptomarkt groeit, ook de risico’s voor de financiële stabiliteit en de economie toenemen.”
Bitcoin toont veerkracht
Er waren bepaalde krachten die Bitcoin deze week hebben geholpen om $40.000 te bereiken. Met name de ‘short squeeze’.
Deze financiële term werd bekend tijdens de gekte door Gamestop eerder dit jaar. Nadat een grote groep Redditors een enorme hoeveelheid shortposities op GameStop-aandelen had ontdekt, werkten ze samen om alle aandelen op te kopen.
Aan de ene kant stonden grote hedgefondsen die ‘short’ waren, of geld wilden verdienen als de aandelen zouden dalen. Aan de andere kant stond een groep van internetinvesteerders die ‘long’ waren. Zij verwachtten een stijging. Naarmate de kooporders zich opstapelden, begonnen de shortposities geld te verliezen. Beleggers in deze posities moesten aandelen kopen om eventuele leningen terug te betalen die ze hadden genomen om zich bij deze positie aan te sluiten.
Dit zorgde voor een extreem bullish evenement en dit kan ook gebeuren in de cryptomarkten.
Ex-bankier en analist Alex Krüger vertelde dat de beweging van Bitcoin op maandag ook een kleine short squeeze was te zien. Het valt echter nog te bezien hoe lang Bitcoin dit niveau kan vasthouden. Voor nu geldt het niveau van $41.000 als weerstand. Als dit niveau doorbroken wordt zou de Bitcoin koers een stuk verder kunnen stijgen.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
