Hoewel het de afgelopen week weer wat beter gaat, is de afgelopen maand een hel geweest voor Bitcoin (BTC). De digitale munt lijkt zelfs af te stevenen op haar slechtste novembermaand in zeven jaar tijd. Toch zien meerdere analisten juist kansen voor de komende periode.
BTC breekt seizoenswetten
November staat bekend als een van de beste maanden van het jaar voor Bitcoin, maar daar is nu niets van terug te zien. De koers is vaak met dubbele cijfers omhoog gegaan, maar dit jaar is het juist net zo hard ingestort.
Sinds het begin van de maand is de Bitcoin koers met bijna 17 procent gedaald. Als het zo blijft, dan zou dit de slechtste november worden sinds 2018. Maar het verlies ligt maar net iets hoger dan in 2022, toen er 16,23 procent van de koers af werd gesnoept. Er is nog tot en met zondag de tijd om het nog te redden.
Volgens Nick Ruck, onderzoeksdirecteur bij LVRG, is de zwakte van nu juist een gezonde ontwikkeling. “Hoewel november rood eindigt voor crypto, biedt deze capitulatie een kans voor slimme investeerders”, zegt hij.
“Overgebleven hefboomposities en zwakkere projecten zijn grotendeels uit de markt verdwenen. Dat maakt ruimte voor nieuwe langetermijnbeleggers om in te stappen richting een veelbelovend nieuw jaar.”
Crypto-educator Sumit Kapoor zei wel dat Bitcoin altijd nog een rode decembermaand heeft gekregen als november in het rood eindige. Maar dat zegt natuurlijk niet alles. Zo had Bitcoin ook altijd nog tenminste een groene oktober én november na een stijging in september. Oktober sloot al in het rood en daar komt nu dus een donkerrode maand achteraan.
Justin d’Anethan, hoofd research bij Arctic Digital, zegt dat veel crypto-investeerders gewend zijn aan een vierjarige cyclus die vaak eindigt met sterke maanden richting het jaareinde. “De lancering van de spot Bitcoin ETF’s begin 2024 heeft deze cyclus echter vervroegd in gang gezet”, legt hij uit.
Hij ziet dat als een positief signaal. Instellingen stapten dit jaar massaal in, wat volgens hem de timing en het tempo van koersbewegingen heeft veranderd. “Het gevaarlijke ‘dit keer is het anders’-gevoel hangt in de lucht, maar in dit geval is het juist logisch. Instellingen veranderen de markt én het ritme van prijsactie.”
Bitcoin koers moet 2% stijgen dit weekend
Volgens analist CrediBull Crypto zou het positief zijn als Bitcoin de maand weet af te sluiten boven de 93.400 dollar. Hij noemt een sluiting boven 102.000 ‘’extreem bullish’’, maar dat lijkt een zo goed als onmogelijke opgave te worden.
Die 93.400 dollar is het niveau waarop Bitcoin het jaar begon en volgens de analist haalbaar voor de komende dagen. Met een huidige koers van 91.500 dollar is een stijging van 2 procent voldoende om daar te komen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
