De Bitcoin is tot boven de $49.000 gestegen nadat de Fed de renteverhogingen en een verlaging van haar obligatie-aankoopbeleid in 2022 bevestigde.
Een snelle marktreactie
Bitcoin (BTC) steeg zojuist in enkele uren tijd met meer dan $2.000. De markten reageerden namelijk op het nieuws dat de Amerikaanse Federal Reserve de rentetarieven zal gaan verhogen. Ook gaat het haar opkoopprogramma voor obligaties vanaf 2022 inperken.

De Bitcoin prijs steeg zelfs even tot $49.400. Dit is het hoogste punt sinds 12 december, toen kwam de prijs kort boven de $50.000 uit.
De prijsstijging begon nadat de Fed had laten doorschemeren dat het zijn benchmarkrente volgend jaar drie keer zou kunnen verhogen. Het zou ook het tempo van de afbouw van de aankoop van activa verhogen, zei de centrale bank.
De zorgen waren voorheen gericht op plannen die een negatief effect hebben op zowel traditionele als cryptomarkten. Dit komt door het ‘opdrogen’ van de gemakkelijke beschikbaarheid van liquiditeit.
“Vanuit aandelenperspectief hoeven ze zich nu alleen maar te concentreren op winst, marges en groei”, citeerde CNBC Jim Caron. Hij is senior portfoliomanager en hoofdstrateeg van het wereldwijde vastrentende team van Morgan Stanley Investment Management.
“Het is een opluchting voor de aandelenmarkt, die dacht dat het veel agressiever zou zijn. Dit ligt in de lijn van verwachting.”
Ook de traditionele aandelenmarkten lijken positief te reageren en halen bescheiden winsten. Steeds meer analisten vertellen dan ook dat we de bodem nu achter ons gaan laten en weer omhoog moeten gaan kijken.
Ethereum weer boven de $4.000
Ook de altcoins hebben een flinke boost gekregen. Zo steeg de Solana prijs met meer dan 14% en ook de Ethereum koers is met meer dan 7% gestegen. Hierdoor heroverde de grootste altcoin de psychologische $4.000 grens.

Al met al heeft de hoorzitting van de Fed dus positief uitgepakt voor de cryptomarkt. De vraag is nu of de stijging aanhoudt, of dat de koersen toch weer terug zullen zakken.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
