Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Het Amerikaanse BitMine Immersion Technologies heeft inmiddels miljarden dollars aan papieren verlies opgebouwd op zijn gigantische Ethereum-positie (ETH). Het bedrijf van beursanalist Tom Lee blijft ondertussen nieuwe ETH bijkopen, terwijl sommige handelaren juist rekening houden met een nieuwe forse daling van de Ethereum koers.
Ethereum verloor sinds de piek van augustus 2025 meer dan 57 procent van zijn waarde. De cryptomunt bereikte destijds nog bijna 4.955 dollar, maar op het moment van schrijven rond de 2.100 dollar.
BitMine begon in juli 2025 met het opbouwen van een grote Ethereum-reserve. Kort daarvoor haalde het bedrijf 250 miljoen dollar op via een besloten investeringsronde. Inmiddels bezit de onderneming 5,28 miljoen ETH, goed voor ongeveer 4,37 procent van alle Ethereum in omloop. Daarmee is BitMine uitgegroeid tot de grootste beursgenoteerde Ethereum-houder ter wereld.
De gemiddelde aankoopprijs van het bedrijf ligt volgens de cijfers rond 3.513 dollar per ETH. Door de aanhoudende koersdaling staat BitMine daardoor op een papieren verlies van ongeveer 7,3 miljard dollar. Toch lijkt Tom Lee voorlopig niet van plan de strategie los te laten.

In februari stelde Lee nog dat eerdere dalingen van meer dan 50 procent bij Ethereum vaak werden gevolgd door sterke herstelbewegingen. Ook in mei gaf BitMine aan het aankooptempo weliswaar te verlagen, maar vast te houden aan het langetermijndoel om uiteindelijk 5 procent van alle ETH in bezit te krijgen.
Toch groeit de druk op Ethereum verder. Volgens technische analisten beweegt de koers momenteel in een zogenoemd rising wedge-patroon, dat vaak wordt gezien als een bearish signaal. Bij een doorbraak naar beneden kan de Ethereum koers volgens die analyse richting 1.600 dollar zakken in de komende maanden.

In dat scenario zouden de papieren verliezen van BitMine oplopen tot ruim 10 miljard dollar. Tegelijkertijd verslechtert ook het sentiment rond Ethereum. Data van analyseplatform Santiment laat zien dat handelaren op sociale media steeds negatiever worden over ETH. Volgens het platform zien steeds meer beleggers Ethereum als “dood geld” vergeleken met cryptocurrencies die dit jaar sterker presteren.
Bitmine wil 300 miljoen dollar ophalen via preferente aandelen om meer Ethereum te kopen en stakingactiviteiten uit te breiden.
De Bitcoin-verkoop van Strategy heeft de koersen veel pijn gedaan, maar Geoff Kendrick van Standard Chartered ziet een voordeel voor Ethereum.
Amazon kelderde in 2001 van 113 naar 6 dollar en steeg later 1.000x. Standard Chartered ziet dezelfde dynamiek bij Ethereum.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.