Waar Bitcoin (BTC) in zijn begindagen, inmiddels zestien jaar geleden, praktisch waardeloos was, is het momenteel bezig aan een stille machtsgreep. We zien tegenwoordig dat het steeds meer uitgroeit tot een serieus alternatief voor bedrijven en zelfs overheden. Volgens Hunter Horsley, CEO van vermogensbeheerder Bitwise, concurreert Bitcoin daarbij niet alleen met goud, maar ook met “de volledige Amerikaanse obligatiemarkt.”
Vertrouwen in obligaties brokkelt af
Horsley deelde deze mening in een recente X post. En die obligatiemarkt is niet niks. We hebben het over een waarde van maar liefst 30 biljoen dollar. Toch begint het vertrouwen in deze traditionele beleggingen steeds meer te wankelen. Obligaties worden decennialang gezien als veilige havens, saaie maar stabiele investeringen. In de basis zijn het gewoon leningen die je verstrekt aan een overheid of een bedrijf, in ruil voor rente.
Maar we zien een verschuiving. Inmiddels wordt het steeds duidelijker dat zelfs de Amerikaanse overheid haar financiële huishouding niet op orde heeft. De Amerikaanse staatsschuld is opgelopen tot bijna 37 biljoen dollar.
Alleen al aan rentebetalingen moet er daardoor jaarlijks meer dan 1 biljoen dollar worden opgehoest. Dat is op de lange termijn simpelweg niet vol te houden, zeker als de Federal Reserve (Fed) haar beleid niet snel aanpast. Vanwege die onzekerheid, eisen de obligatiehouders, oftewel de geldverstrekkers, meer rente. En dan komen we in een vicieuze cirkel, waarbij de overheid steeds meer geld kwijt is.
Giga groeipotentieel
Mocht Bitcoin daadwerkelijk delen van de goud- en obligatiemarkt in handen krijgen, dan kunnen we gigantische koersstijgingen tegemoetzien. Ter vergelijking: de totale waarde van goud bedraagt momenteel bijna 23,2 biljoen dollar.
De Amerikaanse obligatiemarkt, zoals Horsley stelt, is zo’n 30 biljoen dollar groot. Bitcoin daarentegen heeft een marktkapitalisatie van net geen 2,1 biljoen dollar. Als de digitale munt beide markten volledig zou opnemen (wat natuurlijk erg onwaarschijnlijk is), zou dat een stijging van zo’n 25x betekenen.
Maar de boodschap is in ieder geval duidelijk: de groeipotentie is enorm, zeker nu het financiële landschap aan het verschuiven is nu steeds meer mensen het vertrouwen verliezen in het traditionele systeem.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
79% van alle Bitcoins in vaste handen: einde van de bearmarkt in zicht?
Onderzoeksbureau K33 ziet het einde van de Bitcoin bearmarkt naderen nu het aantal trouwe houders naar een nieuw record is gestegen.
Crypto wekker: Bitcoin koers stevig onderuit na eerste rentevergadering Warsh
De Bitcoin koers is vandaag 3 procent gedaald en reageer zeer negatief op de eerste rentevergadering van Kevin Warsh bij de Amerikaanse centrale bank.
On-chain data hint op een bodem voor Bitcoin, maar er is een risico
Bitcoin vormt mogelijk een sterke steunzone rond 60.000 dollar, al blijven technische risico’s aanwezig op de markt.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
