Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
De AI-hausse is zo dominant geworden dat Bitcoin (BTC) er kapitaal aan verliest. Dat stelt Robbie Mitchnick, hoofd digitale activa bij vermogensreus BlackRock, in een interview met Yahoo Finance.
Beleggers pompen hun geld liever in kunstmatige intelligentie dan in Bitcoin, goud of andere alternatieve beleggingen. Toch ziet Mitchnick een aanjager die de munt straks weer in beeld kan brengen.
Bitcoin heeft het al zwaar sinds oktober, en dat ligt volgens Mitchnick niet aan crypto zelf. Het geld stroomt simpelweg massaal naar AI.
“Het is een zware periode geweest voor Bitcoin sinds afgelopen oktober, voor de hele cryptomarkt, en dat is in veel opzichten consistent met zo’n beetje alles wat niet AI-gericht is”, zegt hij. “Het AI-momentum zuigt zeker een hoop zuurstof uit de kamer.”
De Amerikaanse Bitcoin ETF’s zijin in twee maanden tijd bijna 5 miljard dollar aan kapitaal verloren en de koers van de grootste crypto staat bijna 50 procent onder het record van oktober.
Op het oog presteert Bitcoin dramatisch naast de aandelenmarkt, die record na record aantikt. Maar dat beeld bedriegt.
Zonder de AI- en energiesector staat de S&P 500, de index van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven, dit jaar zelfs in het rood. Dat becijfert Apollo-econoom Torsten Slok. De rest van de markt zakt dus net zo goed weg.
De honger naar AI is overal te zien. De beursgang van SpaceX werd zwaar overtekend, met meer dan 280 miljard dollar aan vraag terwijl het bedrijf 75 miljard zocht. Na een paar dagen lag de waarde van Elon Musks ruimtevaart- en AI-bedrijf op bijna 3 biljoen dollar, terwijl het in 2025 ‘slechts 18,7 miljard dollar omzet draaide.
Ook private AI-bedrijven halen recordbedragen op. OpenAI, de maker van ChatGPT, werd in maart gewaardeerd op 852 miljard dollar. Concurrent Anthropic, het bedrijf achter chatbot Claude, ging daar onlangs overheen met 965 miljard. Beide draaien nog verlies en willen naar de beurs.
Welke aandelen tillen de beurs dan omhoog? Grofweg twee groepen, allebei verknoopt met AI.
De eerste zijn de chipmakers, met Nvidia voorop. Zij leveren de hardware waarop AI draait en profiteren van de bouwwoede. Nvidia steeg sinds eind 2022 met ruim 1.300 procent.
De tweede groep zijn de hyperscalers Microsoft, Alphabet en Amazon. Zij bouwen de gigantische datacenters voor AI en pompen er honderden miljarden in.
Morgan Stanley schat dat big tech tussen 2025 en 2028 zo’n 3 biljoen dollar uitgeeft aan datacenters. Alleen al in 2026 gaat het om ruim 800 miljard.
Niet iedereen gelooft erin. In een enquête van Bank of America noemde 40 procent van de fondsbeheerders AI-aandelen een zeepbel, een markt die ver boven de echte waarde is opgeblazen.
Toch kijkt Mitchnick verder. De grootste troef voor Bitcoin ligt volgens hem bij de oplopende Amerikaanse staatsschuld en de aanhoudende begrotingstekorten.
“Hoe meer angst er is over het leenniveau en het risico op geld bijdrukken, dat is uiteindelijk de belangrijkste fundamentele aanjager die voor ons ligt”, zegt hij.
De Amerikaanse schuld is zo groot geworden dat er nauwelijk een uitweg is, behalve nog meer bijlenen en bijdrukken. En hoe meer geld erbij komt, hoe minder een dollar waard wordt.
Bij Bitcoin kan de geldpers niet zomaar aangezet worden. Het aanbod staat vast op 21 miljoen munten, zonder een centrale bank die eraan kan sleutelen. Net als goud biedt de digitale munt een manier om uit het op schulden gebaseerde fiatsysteem te stappen.
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Bitcoin herstelt, maar hangt nog wel aan een zijden draadje. Analist ziet nu wel wat hoopvolle signalen in de grafieken. Lees meer.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.