Gisteren werd Bitcoin (BTC) geteisterd door een historische crash. Veel Bitcoiners hebben al wel vaker dit soort enorme dalingen meegemaakt, maar voor investeerders van BlackRock’s Bitcoin-fonds is het nog nieuw. Het heeft voor het hoogste handelsvolume sinds de lancering gezorgd (van twee jaar geleden).
10 miljard dollar aan volume
Gisteren wisselden meer dan 284 miljoen IBIT-aandelen van eigenaar. Dat is goed voor ruim 10 miljard dollar aan verhandelde waarde en bijna 70 procent meer dan het vorige record uit november.
BlackRock’s Bitcoin ETF koopt en bewaart echte Bitcoins. Wanneer beleggers IBIT-aandelen kopen, moet BlackRock nieuwe Bitcoins inkopen om het fonds te dekken. Wanneer beleggers aandelen verkopen, dan worden er Bitcoins verkocht om de uitstappende beleggers uit te betalen.
Gisteren ging de Bitcoin koers met meer dan 10.000 dollar onderuit, wat het grootste verlies in de geschiedenis markeert. Het ging om een daling van 14 procent die net onder de 60.000 dollar eindigde. Sinds 10 oktober 2024 is de digitale munt niet meer zo goedkoop geweest.
Uiteindelijk heeft BlackRock een netto-uitstroom van 175,3 miljoen dollar opgeschreven. Dat was goed voor zo’n 40 procent van de totale uitstroom bij alle Amerikaanse Bitcoin-fondsen samen. In totaal verdween er namelijk voor 434,1 miljoen dollar aan kapitaal
Ook de Ethereum-fondsen hadden een zware dag met een verlies van 80,79 miljoen dollar. Wonder boven wonder zagen de fondsen van Ripple’s XRP en Solana (SOL) nog wel bescheiden instromen van respectievelijk 1,28 miljoen dollar en2,82 miljoen dollar. Dat blijkt uit data van SoSoValue.
Bitcoin ETF-investeerders zijn ‘sticky’
Met zo’n extreem hoog handelsvolume zou je op een dag als gisteren een enorme leegloop verwachten. Maar relatief gezien viel het verlies nog wel mee. André Dragosch, het Europese onderzoekshoofd van crypto-vermogensbeheerder Bitwise, schreef het volgende:
‘’Gezien het feit dat we een dag met recordvolume hadden, suggereert de netto-uitstroom van gisteren dat er tegelijkertijd ook veel dipkopers actief waren.’’
Hij merkte op dat de uitstroom lager bleef dan op meerdere crashdagen vorig jaar. Hij concludeert dat Bitcoin ETF-investeerders ‘’relatief sticky’’ zijn.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
