De centrale bank van India, de ‘Reserve Bank of India’, heeft bekend gemaakt dat ze een CBDC gaan lanceren. Er wordt door de bank nu een CBDC gelanceerd voor particulieren en bedrijven en een CBDC voor de groothandel.
Kritiek geleverd op lancering CBDC
De lancering ervan wordt echter door de Indiase cryptocommunity niet even goed ontvangen. Er wordt dan ook de nodige kritiek geleverd. Het zou volgens enkelen er zelfs voor zorgen dat de lancering van CBDC’s het land dichter bij een toezichtstaat zou brengen. Anderen zeiden dat de lancering van zo’n CBDC slecht zou zijn voor de gehele crypto-industrie.
Toch is de bank van plan om de retail CBDC te lanceren en wil deze gaan laten lijken op fysieke al bestaande bankbiljetten. In de praktijk zal het echter waarschijnlijk een op accounts gebaseerde structuur gebruiken voor de groothandel CBDC, waar eigenaren kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van transactiegegevens in plaats van digitale tokens vast te houden. Hierdoor wordt geprobeerd om een ​​betrouwbaar systeem op te zetten dat bestand is tegen dubbele uitgaven.
Geen exacte lanceerdatum bekend
Door de Indiase Minister van Financiën, Nirmala Sitharaman, zou er in eerste instantie ergens in 2022 of 2023 een digitale roepie gelanceerd worden. Het is echter benoemingswaardig dat de Reserve Bank of India niet gelooft dat de gedistribueerde grootboektechnologie (DLT) van blockchains de noodzakelijke transactiedoorvoer kan leveren voor uitgebreide rechtsgebieden. In plaats daarvan beschouwt het DLT als een onderdeel van een CBDC-architectuur die gecentraliseerde en gedecentraliseerde functies combineert.
Tot slot is het benoemingswaardig dat er geen exacte datum bekend is gemaakt voor de officiële lancering van de CBDC. Waar de risico’s van de crypto-markten nog eens benadrukt wordt door de Indiase centrale bank, zijn ze wel van mening dat een CBDC een risicovrije en digitale vorm van geld is, van de centrale bank, dat gebruikers dezelfde ervaring zal bieden als het handelen in valuta in digitale vorm.
Franklin Templeton CEO onthult waarom Wall Street bang is voor blockchain
Franklin Templeton CEO Jenny Johnson stelt dat blockchain het verdienmodel van banken bedreigt, terwijl Wall Street juist versneld instapt.
Tokenisatie maakt opmars: Citi verwacht markt van 5,5 biljoen dollar
Citi verwacht dat tokenisatie groeit naar 5,5 biljoen dollar, terwijl Wall Street blockchain steeds sneller omarmt wereldwijd.
SEC geeft Paxos historische crypto-goedkeuring
Paxos krijgt als eerste blockchainbedrijf een SEC-licentie voor clearingdiensten. Een belangrijke stap voor de financiële sector.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
