De centrale bank van India, de ‘Reserve Bank of India’, heeft bekend gemaakt dat ze een CBDC gaan lanceren. Er wordt door de bank nu een CBDC gelanceerd voor particulieren en bedrijven en een CBDC voor de groothandel.
Kritiek geleverd op lancering CBDC
De lancering ervan wordt echter door de Indiase cryptocommunity niet even goed ontvangen. Er wordt dan ook de nodige kritiek geleverd. Het zou volgens enkelen er zelfs voor zorgen dat de lancering van CBDC’s het land dichter bij een toezichtstaat zou brengen. Anderen zeiden dat de lancering van zo’n CBDC slecht zou zijn voor de gehele crypto-industrie.
Toch is de bank van plan om de retail CBDC te lanceren en wil deze gaan laten lijken op fysieke al bestaande bankbiljetten. In de praktijk zal het echter waarschijnlijk een op accounts gebaseerde structuur gebruiken voor de groothandel CBDC, waar eigenaren kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van transactiegegevens in plaats van digitale tokens vast te houden. Hierdoor wordt geprobeerd om een ​​betrouwbaar systeem op te zetten dat bestand is tegen dubbele uitgaven.
Geen exacte lanceerdatum bekend
Door de Indiase Minister van Financiën, Nirmala Sitharaman, zou er in eerste instantie ergens in 2022 of 2023 een digitale roepie gelanceerd worden. Het is echter benoemingswaardig dat de Reserve Bank of India niet gelooft dat de gedistribueerde grootboektechnologie (DLT) van blockchains de noodzakelijke transactiedoorvoer kan leveren voor uitgebreide rechtsgebieden. In plaats daarvan beschouwt het DLT als een onderdeel van een CBDC-architectuur die gecentraliseerde en gedecentraliseerde functies combineert.
Tot slot is het benoemingswaardig dat er geen exacte datum bekend is gemaakt voor de officiële lancering van de CBDC. Waar de risico’s van de crypto-markten nog eens benadrukt wordt door de Indiase centrale bank, zijn ze wel van mening dat een CBDC een risicovrije en digitale vorm van geld is, van de centrale bank, dat gebruikers dezelfde ervaring zal bieden als het handelen in valuta in digitale vorm.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
