Op het moment van schrijven is de Amerikaanse dollar nog altijd de absolute heerser op het financiële wereldtoneel. Geen enkele fiatmunt komt ook maar in de buurt bij de dominantie van de Amerikaanse dollar. Toch horen we vanuit onder andere de BRICS-alliantie steeds vaker dat het tijd is voor een wisseling van de wacht.
Nu gaat het om de CEO van VTB Bank, de op één na grootste bank van Rusland, die stelt dat het tijdperk van de Chinese yuan is aangebroken.
Allemaal door de sancties
VTB Bank CEO Andrey Kostin zegt dat de beslissing van de Verenigde Staten om de valutareserves te bevriezen en de toegang tot hun goed te blokkeren geen slimme zet is geweest. Dit maakt namelijk dat veel landen momenteel op zoek zijn naar een alternatief voor de Amerikaanse dollar, omdat hun vermogen niet altijd veilig is in het door de Verenigde Staten gecontroleerde financiële systeem.
Volgens Kostin kan het gebeuren dat de Chinese yuan uiteindelijk de rol van de dollar als wereldreservemunt overneemt. “Het lange tijdperk van de dominantie van de Amerikaanse dollar komt tot een einde. Ik denk dat het moment daar is dat China langzaam de valuta-restricties wegneemt”, aldus Kostin.
In China kunnen individuen en bedrijven op dit moment nog niet zomaar geld in- en uit het land sturen. “China begrijpt nu dat ze niet de grootste economische macht ter wereld kunnen worden als het niet mogelijk is om de yuan op grote schaal te converteren naar andere valuta”, zo stelt hij.
Geen Amerikaanse schulden meer
Verder is het volgens de Russische bankier “gevaarlijk” voor China om Amerikaanse staatsschulden aan te houden en te accumuleren. Jarenlang gebruikte China zijn overschotten om Amerikaanse staatsschulden op te kopen, waarmee ze in feite de kas van de Verenigde Staten spekken.
Nu lijkt het moment daar dat China voor andere alternatieven kiest. Bijvoorbeeld door hun handelsoverschotten meer in goud en andere zaken te investeren dan in Amerikaanse dollars.
Niet in de laatste plaats omdat ze nu weten dat hun geld helemaal niet zo veilig is in Amerikaanse dollar, omdat die reserves met één druk op de knop te bevriezen zijn.
Volgens de miljardair en investeringslegende Ray Dalio zijn de sancties van de Verenigde Staten jegens Rusland economisch gezien een grote fout geweest. Het kan zomaar zijn dat het heel lastig wordt voor de VS om nieuwe kopers voor hun staatsschuld te vinden.
Rusland zet 17-jarige crypto-onderzoeker op sanctielijst na onthullingen over sanctieontwijking
De tiener, die onderzoek doet naar financiële criminaliteit binnen de cryptosector, ziet de maatregel als een teken dat zijn werk impact heeft.
Zuid-Korea start onderzoek naar Polymarket-gebruikers wegens mogelijk illegaal gokken
Het onderzoek wordt volgens lokale media geleid door de provinciale politie van Gangwon, op verzoek van het nationale politiekorps.
Goed nieuws voor DeFi: SEC-commissaris neemt het op voor programmeurs
Volgens Peirce is het publiceren van open-source software een fundamenteel andere activiteit dan het aanbieden van financiële diensten.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
