Het Sui-ecosysteem kreeg gisteren een flinke dreun te verduren. Cetus, een DEX op Sui, werd gehackt en de daders gingen er met $223 miljoen aan assets vandoor.
Het op Sui gebaseerde liquid staking-protocol Haedal, dat afhankelijk is van Cetus, heeft nu aangekondigd bepaalde functies tijdelijk stop te zetten. Ondertussen probeert Cetus gestolen assets terug te krijgen door de hacker een deal aan te bieden.
Directe maatregel na Cetus-hack
Haedal is een liquid staking-protocol dat draait op de Sui-blockchain. Het stelt gebruikers in staat om hun SUI-tokens te staken terwijl ze tegelijkertijd liquiditeit behouden. Een van de belangrijkste functies van Haedal is haeVault, waarmee extra rendement behaald kan worden in strategisch gekozen liquiditeitspools, zoals die van Cetus. Deze HaeVault functie wordt nu dus stopgezet. In een officiële verklaring benadrukt Haedal dat de maatregel uit voorzorg is genomen.
Omdat de haeVault-functie sterk afhankelijk is van de liquiditeit van Cetus, werd gekozen voor een onmiddellijke opschorting. Haedal benadrukt verder dat alle andere on-chain functies en fondsen veilig zijn gebleven. Het team staat in nauw contact met Cetus en andere Sui-projecten om gezamenlijk te werken aan herstelmaatregelen.
Ecosysteem zwaar geraakt
Gisteren was het overigens niet helemaal duidelijk of het incident om een hack of om een bug ging. Ontwikkelaars van Cetus lieten namelijk via Telegram weten dat het platform niet was gehackt, maar dat het een bug betrof. Nu is dus duidelijk dat het platform weldegelijk gehackt is.
De aanval op Cetus heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt binnen het Sui-ecosysteem. Binnen 24 uur verloren meerder memetokens bijna hun volledige waarde. Dit gebeurde doordat de hacker grootschalig liquiditeit uit de pools trok.
Volgens gegevens van CoinGecko is de CETUS-token met bijna 30% gedaald en wordt nu verhandeld. De HAEDAL-token hield zich relatief goed staande en daalde slechts 0,7%. Ook de SUI-token werd geraakt en zakte met 7% in de afgelopen 24 uur
Cetus heeft inmiddels een opmerkelijke stap gezet: het protocol looft een beloning van $6 miljoen uit aan de hacker in ruil voor het teruggeven van de gestolen fondsen. De oproep: lever 20.920 ETH ($55,7 miljoen) en de bevroren Sui-activa in, en behoud 2.324 ETH als beloning, plus juridische immuniteit. De deal is echter aan voorwaarden gebonden. Worden de fondsen alsnog verplaatst of door mixers gehaald, dan vervalt het aanbod per direct.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
