Charles Hoskinson zwaait met een waarschuwing richting Silicon Valley. De oprichter van cryptoproject Cardano (ADA) denkt dat AI-agents binnen tien jaar belangrijker worden dan mensen op het internet, en dat Google, Amazon en Facebook nu al in paniek raken. Hun verdienmodel zou namelijk op het punt staan om in elkaar te storten.
Tegen 2035 nemen agents het over
Hoskinson deed zijn uitspraken woensdag tijdens zijn keynote op Consensus Miami 2026. Volgens de cryptoveteraan zal “tegen 2035 de meerderheid van de zoekopdrachten, handel en activiteit op het internet door AI-agents in plaats van mensen worden uitgevoerd”.
AI-agents gaan een stap verder dan de chatbots door zelfstandig taken uit te voeren op het internet. Denk aan iets boeken, betalingen doen of producten vergelijken, zonder dat een mens nog op een knop hoeft te drukken.
En daar wringt voor Big Tech de schoen. “Amazon, Google, Facebook, ze zijn doodsbang voor de agentic revolutie”, aldus Hoskinson. Hij voegt eraan toe dat de techreuzen daarom miljarden in AI pompen, omdat “al hun verdienmodellen verstoord gaan worden”.
Het probleem voor de techreuzen is simpel. AI-agents klikken niet op advertenties en hebben geen voorkeur voor een merk. Daarmee valt de bodem onder de advertentie-economie weg waar Google en co. groot mee zijn geworden.
Hoskinson wijst op een veelzeggend signaal. “Waarom denk je dat Google geïnteresseerd is in x402?”, vroeg hij zijn publiek. Dat is een door Coinbase gesteund protocol waarmee AI-agents direct betalingen kunnen doen via stablecoins en cryptorails.
‘Beste wat crypto ooit is overkomen’
Voor de cryptomarkt is de opmars van AI-agents juist goed nieuws. Hoskinson noemt het zelfs “het beste wat crypto ooit is overkomen”, omdat het de gebruikerservaring eenvoudiger maakt.
Crypto staat al jaren bekend als ingewikkeld, met lastige wallets, lange adressen en transacties die zo verkeerd kunnen gaan. AI-agents kunnen dat allemaal achter de schermen voor je regelen, zodat de gemiddelde gebruiker er geen omkijken meer naar heeft.
Coinbase-topman Brian Armstrong en Binance-oprichter Changpeng Zhao zien hetzelfde plaatje. Armstrong stelt dat er “heel binnenkort meer AI-agents dan mensen transacties zullen uitvoeren”. Zhao gaat nog een stap verder en voorspelt dat agents “een miljoen keer meer betalingen zullen doen dan mensen”.
Tegelijk waarschuwt Hoskinson cryptogebruikers om niet de fout in te gaan met tussenpartijen. “Je moet je data bezitten. Je moet je identiteit bezitten. Je moet je geld bezitten”, benadrukte hij.
Volgens hem geven te veel mensen die controle uit handen aan derden die hun account zomaar kunnen dichtdraaien. Precies het tegenovergestelde van waarvoor crypto ooit is bedacht.
Ook hekelt hij de versnippering in cryptoland. “Er zijn over de jaren 11 miljoen tokens uitgegeven. We hebben er genoeg van”, zegt Hoskinson. Hij roept op tot meer samenwerking in plaats van het zoveelste nieuwe muntje.
Dat banken inmiddels meebewegen, ziet hij als een teken aan de wand. “Toen we begonnen, sloot JPMorgan bankrekeningen van crypto-gebruikers, en nu hebben ze zelf een blockchain-product.”
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
