Volgens Charles Hoskinson, oprichter van Cardano (ADA) en medeoprichter van Ethereum (ETH), ziet de toekomst van Ethereum er somber uit.
Tijdens een recente ask-me-anything (AMA) sessie op X, waarin leden van de gemeenschap hem vrijuit vragen konden stellen, uitte Hoskinson stevige kritiek op zijn voormalige project. Hij sprak klare taal: als Ethereum zijn huidige koers aanhoudt, heeft het volgens hem nog hooguit 10 tot 15 jaar te gaan.
Drie zwakke plekken voor Ethereum
Hoskinson benoemt een reeks fundamentele zwaktes die volgens hem de toekomstbestendigheid van Ethereum ernstig onder druk zetten.
Allereerst bekritiseert hij de keuze voor het huidige protocol en het Proof-of-Stake (PoS) consensusmechanisme. In zijn ogen is dit model onvoldoende robuust om Ethereum op de lange termijn te ondersteunen.
Ook maakt hij zich grote zorgen over de toenemende afhankelijkheid van zogeheten layer-2 (L2) netwerken. Waar velen deze schaaloplossingen zien als een manier om Ethereum efficiënter te maken, bestempelt Hoskinson ze juist als “parasitaire structuren” die het hoofdnetwerk verzwakken in plaats van versterken.
Tot slot wijst hij op de gebrekkige besluitvorming binnen het Ethereum-ecosysteem. Beslissingen worden genomen via off-chain governance, waarbij discussies plaatsvinden op sociale platformen in plaats van op de blockchain zelf. Volgens Hoskinson leidt deze aanpak tot een gebrek aan transparantie en een minimale betrokkenheid van de bredere gemeenschap.
De route naar herstel?
Volgens Charles Hoskinson is er nog een sprankje hoop voor Ethereum, maar dan moet het roer wel drastisch om. Hij pleit voor een overstap naar een Delegated Proof-of-Stake consensusmechanisme, zoals we zien bij Sui (SUI). Ook spoort hij aan op de invoering van een volledig on-chain governance model. Alleen dan, zo stelt hij, kan Ethereum echt toekomstbestendig worden.
Toch is Hoskinson sceptisch of die verandering er ooit komt. Ethereum zit volgens hem te diep vast in zijn huidige structuur. De verschillende L2 oplossingen zijn zo sterk verweven met het hoofdnetwerk, dat loskoppelen zou voelen als een “vijandige scheiding”. Geen eenvoudige klus dus.
Intussen wijst Hoskinson op de snelle opmars van alternatieve blockchains zoals Cardano, Sui en ook Solana (SOL). Deze netwerken doen volgens hem wel wat Ethereum naliet: ze bouwen schaalbare systemen met heldere governance en slimmere technologie.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Goud, zilver en koper onder druk: waarom beleggers massaal verkopen
Metalen staan onder druk. Niet vanwege fundamentele factoren, maar vanwege de stijgende rentes en de sterke Amerikaanse dollar.
