Cardano (ADA) laat de afgelopen dagen een sterke koersontwikkeling zien, met een stijging van bijna twintig procent op weekbasis. Toch is er intern onrust: achter de schermen kampt oprichter Charles Hoskinson met een bestuursconflict dat de toekomst van het netwerk onder druk zet.
Nee-stemmer zorgt voor problemen
Cardano oprichter Charles Hoskinson en een persoon of groep genaamd ‘Whale’ liggen met elkaar in conflict over het stemgedrag binnen de governance. Whale is een zogenaamde Delegated Representative (DRep). Dit houdt in dat de persoon (of groep) kan stemmen op beslissingen over het netwerk. ADA-bezitter delegeren hun tokens hierbij aan de DRep, die vervolgens namens hen stemt. Hoe meer ADA je bezit, hoe groter je stemrecht.
Sinds kort stemt Whale uit protest automatisch tegen alle voorstellen die Hoskinson indient. Volgens de DRep levert Input Output Global (IOG), het ontwikkelbedrijf achter Cardano, te weinig tastbare resultaten en verspilt het daardoor veel middelen.
Hoskinson roept op tot rationaliteit
Hoskinson is het niet eens met de kritiek van Whale en noemt de houding “emotioneel” en “niet gebaseerd op feiten.” De oprichter benadrukt in een video dat Cardano de afgelopen tijd juist flinke stappen heeft gezet. Zo werd de Voltaire-fase succesvol uitgerold, inclusief de volledige lancering van het governance-systeem waar Whale nu volgens hem misbruik van maakt. Dit systeem ging in januari volledig in werking na de Plomin hard fork.
De Cardano-oprichter waarschuwt dat de toekomst van het netwerk op het spel kan komen te staan als gebruikers blindelings hun tokens aan DReps geven zoals Whale. Zijn oproep is ook om voor rationele afgevaardigden te kiezen die voorstellen eerlijk beoordelen en samenwerken aan groei van het netwerk.
Cardano gemeenschap reageert
Ook op X klinkt kritiek vanuit de gemeenschap dat de richting niet helemaal de juiste kant op gaat. Zo zegt Toshi dat IOG te veel aandacht heeft gegeven aan governance en te weinig aan snelle transactietijden. Hoskinson geeft echter aan dat “opschalen altijd al in ontwikkeling is geweest.” Gebruiker The_Iagnaut noemt het commentaar van Hoskinson “walgelijk” en pleit voor meer bedrijven dan alleen IOG die aan het netwerk werken.
Het mag duidelijk zijn, de gemeenschap is momenteel niet eensgezind over de koers die Cardano inslaat. Maar dat is democratie, en precies waarvoor het decentrale governance-systeem is ontworpen. Er zal echter binnenkort een compromis moeten komen, want de huidige impasse is ook niet houdbaar.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Verkocht Cardano oprichter Hoskinson stiekem een miljard ADA?
On-chain onderzoek vindt opvallende ADA transacties die overeenkomen met beschuldigingen rond Cardano oprichter Charles Hoskinson uit 2021.
ADA op laagste koers sinds 2020: nog hoop voor het ooit grote Cardano?
Ooit gold ADA als grootste concurrent van Ethereum. Nu staat de koers 95% onder zijn piek, maar is er nog hoop in de grafieken?
Cardano koers crasht onder 0,16 dollar, Hoskinson doet stap terug
De Cardano koers crasht onder 0,16 dollar, het laagste niveau sinds 2020. Oprichter Charles Hoskinson kondigt een pauze aan.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
