Onderzoekers van een Chinese denktank komen met het idee om een Aziatische digitale munt te maken om Azië minder afhankelijk te maken van de Amerikaanse dollar. Het idee is om de Aziatische Yuan te bouwen op basis van een soort blockchain technologie en de munt te dekken met 13 verschillende valuta.
Welke landen moeten meedoen?
Als het aan de onderzoekers ligt doen alle 10 de valuta van de lidstaten van de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) mee, samen met de Chinese yuan, de Japanse yen en de Zuid-Koreaanse won. “Meer dan 20 jaar van economische samenwerking in Azië heeft een goede basis gelegd voor regionale samenwerking op het gebied van valuta. De omstandigheden voor een Aziatische Yuan hebben zich met de tijd gevormd”, aldus de onderzoekers.
De nieuwe Aziatische Yuan moet een einde maken aan de afhankelijkheid van de Amerikaanse dollar of deze in ieder geval verminderen. Vooral de afgelopen jaren is de Amerikaanse dollar een populaire methode geworden in Zuid-Oost Azië om zaken te doen, internationale betalingen te verrichten en een manier voor mensen om zichzelf tegen inflatie te beschermen.
Timing van het onderzoek
De timing van het onderzoek is overigens bijzonder te noemen. Het onderzoek werd namelijk enkele weken voor een grote mijlpaal van de digitale yuan gepubliceerd. De digitale yuan is de digitale versie van de fiatmunt van de Chinezen. De Chinese centrale bank maakt op 10 oktober bekend dat zijn digitale yuan voor meer dan 100 miljard yuan aan transacties had verwerkt, goed voor ongeveer 14 miljard dollar aan waarde.
Ruim 5,6 miljoen winkels in China ondersteunen de digitale yuan al, waardoor het de goede kant opgaat met de adoptie van de digitale munt. Overigens doet de centrale bank ook mee aan een project waarin het samen met Thailand, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten een valutabrug heeft gebouwd. In september ging er “succesvol” voor 22 miljoen dollar aan vermogen over die brug heen-en-weer.
Bitcoin DeFi-project Botanix stopt na vier jaar: gebruikers dreigen tegoeden te verliezen
Bitcoin DeFi-project Botanix stopt na vier jaar. Gebruikers moeten vóór 9 juli hun tegoeden opnemen om permanent verlies te voorkomen.
Cryptomarkt worstelt, maar tokenisatie groeit bijna 600% in anderhalf jaar
Tokenisatie van aandelen, goud en vastgoed groeit explosief terwijl banken en beleggers blockchain steeds vaker omarmen.
Grootbanken zien tokenisatie de Europese kapitaalmarkt hervormen
Franklin Templeton en BNP Paribas zien tokenisatie als sleutel tot efficiëntere kapitaalmarkten, meer liquiditeit en snellere transacties.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
