De autoriteiten van de Chinese stad Changshu hebben aangekondigd dat vanaf mei 2023 alle ambtenaren in het gebied hun volledige salaris zullen ontvangen in digitale RMB of digitale Yuan.
Iedere ambtenaar wordt uitbetaald in digitale RMB
Volgens een aankondiging van de lokale autoriteiten, waaronder het Changshu Local Financial Supervision Bureau en het Changshu Municipal Bureau of Finance, zullen ambtenaren op alle niveaus in de stad, inclusief overheidspersoneel, personeel van openbare instellingen en personeel van staatsbedrijven, worden uitbetaald in digitale RMB.
Een medewerker van een lokaal ziekenhuis zou hebben bevestigd dat het personeel vanaf volgende maand betalingen in digitale Yuan zal ontvangen. Verslaggevers werden ook geïnformeerd dat werknemers kunnen kiezen voor digitale Yuan-betalingen via self-service terminals.
Stimuleren van acceptatie CBDC
In februari hebben meerdere Chinese stadsbesturen meer dan 180 miljoen Yuan ($26,5/€23,9 miljoen) aan digitale valuta van de centrale bank (CBDC) weggegeven om de acceptatie te stimuleren.
De provincie Jiangsu, waar de stad Changshu ligt, is in het eerste kwartaal van 2023 begonnen met een proefprogramma voor digitale RMB. Lokale rapporten suggereren dat het doel is om tegen 2025 een efficiënt en gebruiksvriendelijk digitaal RMB-systeem voor bediening en beheer op te zetten.
De druk van de Chinese regering om CBDC te adopteren wordt niet goed ontvangen door de inwoners van Hong Kong. Ondanks een korting van 20% op aankopen bij 1.400 lokale verkopers die gesubsidieerd worden voor CBDC-eigenaren door de overheid, hebben slechts 625 Hongkongers zich in de eerste 4 dagen aangemeld voor de digitale Yuan hard wallet, wat een gebrek aan acceptatie laat zien. Het is als slot op dit moment nog niet bekend hoelang deze trend zal blijven aanhouden.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
