Het crypto-miningbedrijf Core Sciientific heeft een deal gesloten met de ‘New York Digital Investment Group’ (NYDIG) om een uitstaande schuld van $38.6 miljoen af te betalen. Dit gaan ze doen door 27.000 miningmachines die als onderpand werden gebruikt over te dragen.
Wachten op goedkeuring
Volgens het miningbedrijf zijn de mining-installaties niet langer meer essentieel voor hun activiteiten en plannen. Ze moeten nog wel wachten op goedkeuring van de ‘United States Bankruptcy Court’ in Texas voordat de miningmachines daadwerkelijk verkocht mogen worden. Verwacht wordt echter dat hier geen problemen bij komen kijken.
Alhoewel de verkoop van deze machines natuurlijk op korte termijn grote verliezen zullen opleveren, is het afbetalen van hun aanzienlijke schulden op de lange termijn wel beter. Het cryptominingbedrijf is dan ook van mening dat de overdracht de eerste stap is om winstgevender en duurzamer te worden.
Het is benoemingswaardig dat het bedrijf nog steeds mining-installaties overhoudt. Ze gaan over naar een kleinere vloot van crypto-miners, maar wel efficiëntere. Deze miners stonden in eerste instantie in hun opslag, waardoor ze helemaal niet gebruikt werden. Hier komt dan ook verandering in.
Chapter 11-faillissement
In december van afgelopen jaar vroeg het bedrijf net als FTX een Chapter 11-faillissement aan. De maanden daarvoor werd al duidelijk dat het bedrijf in financiële problemen zat. Enkele van de belangrijke factoren daarvan zijn de gestegen stroomkosten, een stijging van de Bitcoin hash-rate en de relatief lage Bitcoin-prijzen.
Afgelopen maand mocht het bedrijf van de rechtbank een nieuwe lening afsluiten die de oude zou vervangen. Hiermee kan Core Scientific op zijn beurt een lening afsluiten bij investeringsbank B. Riley, die ook een van de schuldeisers van het bedrijf is. Het is nog niet bekend of het bedrijf een doorstart zal gaan maken of niet. De eerste stappen lijken echter gezet te zijn.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
