Blockchain

Cristiano Ronaldo zijn NFT overtreft die van Lebron James

Het fantasievoetbalspel ‘Sorare’ is zojuist over de NBA Top Shot heen gegaan met een duurdere verkoop van een enkel digitaal verzamelobject.


NFT van Ronaldo breekt records

NBA Top Shot heeft de recente rage rond niet-vervangbare tokens (NFT’s) voor crypto sporten gedomineerd. Echter doet het op Ethereum gebaseerde fantasy-voetbalspel Sorare het al langer. Daarnaast staat het voorlopig staat het ook bovenaan met de best geprijsde verkoop van een enkele sport NFT.

Sorare kondigde zondag aan dat een enkele NFT kaart van de Portugese voetbalsuperster Cristiano Ronaldo op het platform voor $289.920 werd verkocht. Bovendien is het de duurste voetbalkaart die ooit fysiek of digitaal is verkocht. Hiermee wordt een recent record verbroken. Het gaat hier om de verkoop van een fysieke Topps-kaart van Erling Haaland voor $124.230.

Daarmee verslaat het ook de duurste NBA Top Shot NFT die tot nu toe is verkocht. Een legendarisch LeBron James moment dat eind februari voor $208.000 werd verkocht. Sorare gebruiker Camembert, wiens collectie andere hoogwaardige kaarten omvat, zoals Raphaël Varane en Vinícius Júnior, gaf een opmerking over de aankoop:

“Negenennegentig procent van de mensen denkt waarschijnlijk dat het stom is om zoveel uit te geven aan iets dat je niet kunt ‘aanraken’. Mijn ouders snappen het niet en denken dat ik een beetje gek ben. Ik zou persoonlijk nooit een Picasso kopen, maar ik was erg blij om 300.000 USD in mijn idool te investeren.”

Camembert beweert dat hij geen plannen heeft om te proberen de kaart om te draaien voor een nog hogere waarde naarmate de NFT-boom voortduurt. Hij voegt er het volgende aan toen:

“Deze aankoop was niet gemotiveerd door speculatie, ik ben niet van plan om binnenkort te verkopen. Voor mij is Cristiano van onschatbare waarde.”


Ronaldo niet meer de meest waardevolle sport-NFT

De Ronaldo Sorare NFT was een zeer korte periode de meest waardevolle sport NFT ooit verkocht. Echter werd deze status snel overwonnen door niemand minder dan Gronk. NFL-ster Rob Gronkowski’s NFT verkoop eindigde zondagavond met $1,6 miljoen aan verkochte NFT kaarten, inclusief de “Career Highlight Refractor Card” die werd verkocht voor 232 ETH. Dit is gelijk aan ongeveer $435.000. Dat is nog ver verwijderd van de hoogste verkoop van voetbalkaarten ooit, aangezien een fysieke Patrick Mahomes rookie kaart eerder dit jaar voor $861.000 werd verkocht. Dit gebeurde te midden van de bloeiende markt voor sportkaarten.

De stijgende waarde van NFT sportverzamelobjecten komt te midden van een explosie in handelsvolume voor alle digitale NFT-verzamelobjecten. Dit is inclusief crypto kunstwerken en andere soorten in-game items. Het handelsvolume van NFT groeide alleen al in februari tot $342 miljoen. Samen met Gronkowski hebben we verzamelobjecten gezien van onder meer Grimes, Kings of Leon en Taco Bell. Vorige week werd een enkel stukje crypto kunst van Beeple verkocht voor $69 miljoen via de veiling van Christie.

NBA Top Shot, dat in oktober 2020 voor het publiek werd gelanceerd, was zowel een van de grootste drijvende krachten als de begunstigden van de NFT-explosie. Volgens DappRadar heeft het verzamelplatform de afgelopen 30 dagen bijna $309 miljoen aan handelsvolume gezien. Sorare’s totale handelsvolume over die periode is een stuk minder maar kent een handelsvolume van meer dan $21 miljoen.


Handelsvolume schiet omhoog

DappRadar laat zien dat het handelsvolume van Sorare eind februari omhoogschoot. Dit gebeurde rond dezelfde tijd dat NBA Top Shot brede krantenkoppen begon te trekken vanwege het immense handelsvolume en de grote verkoopmomenten. De dagelijkse activiteit van Sorare is sindsdien echter afgevlakt.

Sorare zag een gestage groei in de loop van 2020 en in 2021, aangezien het platform tot nu toe meer dan 120 team- / competitielicenties heeft vergaard. Waaronder van Juventus, Paris Saint-Germain en elk Major League Soccer-team. Sorare heeft die stijgende interesse omgezet in een recente Series A-financieringsronde van $50 miljoen. Met grote investeerders zoals Alexis Ohanian en Gary Vaynerchuk, evenals de lancering van een spin-off-game genaamd One Shot League, geproduceerd in samenwerking met de grote uitgever van videogames Ubisoft.