In Venezuela grijpen steeds meer mensen naar crypto om hun geld veilig te stellen. De nationale munt is in vrije val, inflatie vreet aan de koopkracht en het vertrouwen in traditionele banken is weg. Voor veel burgers voelt crypto als de enige uitweg.
Winkels en werknemers stappen over op stablecoins
Van kleine buurtwinkels tot grote winkelketens: steeds meer Venezolaanse bedrijven accepteren cryptobetalingen via platforms als Binance en Airtm. Sommige werkgevers keren zelfs salarissen uit in stablecoins zoals USDT. Ook universiteiten springen in op de trend en bieden inmiddels opleidingen aan over digitale assets.
“Er zijn steeds meer plekken waar je ermee kunt betalen,” zegt Victor Sousa in gesprek met de Financial Times. Hij kocht net nieuwe telefoonaccessoires, afgerekend in USDT. “Uiteindelijk wil ik al mijn spaargeld in crypto.”
Venezuela staat wereldwijd op plek 13 in de ranglijst van crypto-adoptie, blijkt uit het rapport van Chainalysis. Het gebruik van digitale munten nam er in één jaar met 110 procent toe.
Crises dwingen bevolking richting crypto
De bolívar verliest razendsnel zijn waarde sinds de overheid eind vorig jaar stopte met het beschermen van de munt. In korte tijd verdampte meer dan zeventig procent van de waarde. Ondertussen liep de inflatie in mei op tot 229 procent, aldus het Venezolaans Financieel Observatorium.
“Het is geen keuze meer, het is overleven,” zegt econoom Aarón Olmos. Volgens hem worden mensen door omstandigheden richting crypto geduwd: torenhoge inflatie, lage lonen, schaarste aan buitenlandse valuta en geen toegang tot gewone bankdiensten.
Maar eenvoudig is het niet. Door Amerikaanse sancties blokkeren platforms als Binance diensten die gelinkt zijn aan bepaalde Venezolaanse banken of personen. Ook slechte internetverbindingen blijven een probleem. Toch groeit het cryptonetwerk gestaag door, zeggen experts.
Overheidsbeleid blijft wispelturig
De houding van de Venezolaanse regering ten opzichte van crypto blijft onduidelijk. In 2018 lanceerde het land zijn eigen digitale munt, de petro, maar dat project werd in 2023 stilgelegd na een grootschalig corruptieschandaal bij de toezichthouder. Sindsdien is er geen actief overheidsbeleid rondom crypto meer.
Steeds meer crypto-overboekingen naar Venezuela
Volgens Cointelegraph is ook het gebruik van crypto voor geldtransfers naar Venezuela flink toegenomen. In 2023 bestonden cryptobetalingen uit het buitenland voor 9 procent van het totaal aan overboekingen – goed voor zo’n 461 miljoen dollar op een totaal van 5,4 miljard.
Voor veel gezinnen zijn digitale valuta inmiddels betrouwbaarder dan traditionele aanbieders zoals Western Union, die kampen met hoge kosten, lange wachttijden en valutaproblemen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
