Beursgenoteerde bedrijven bezitten inmiddels voor ruim 160 miljard dollar aan crypto-activa. Deze groei werd aangejaagd door de recente koersstijging van Bitcoin (BTC) boven de 120.000 dollar en de rappe opmars van Ethereum (ETH). Maar de snelle groei roept ook vragen op over de houdbaarheid van deze trend in een onzekere macro-economische omgeving.
BTC blijft dominant, maar ETH en SOL winnen terrein
De gezamenlijke waarde van crypto-bezittingen van beursbedrijven steeg tussen april en juli van 74 miljard naar 160 miljard dollar. Daarvan is het overgrote deel, 147 miljard dollar, toe te schrijven aan BTC, waarbij bedrijven als Strategy en Metaplanet vooroplopen.
De toename volgt op de strategie van Strategy-oprichter Michael Saylor, wiens onderneming inmiddels 28 miljard dollar ongerealiseerde winst op haar BTC-positie heeft. Sindsdien zijn steeds meer beursbedrijven BTC gaan gebruiken als hedge tegen inflatie en staatsschuld, met als doel aandeelhouderswaarde te behouden.
Tegelijkertijd is er in het tweede kwartaal een verschuiving zichtbaar naar ETH. De toegenomen belangstelling hangt samen met de opkomst van stablecoins en tokenisatie. BitMine Immersion Technologies, geleid door Tom Lee, bezit inmiddels 625.000 ETH, ter waarde van ruim 2,4 miljard dollar. Ook SharpLink Gaming en The Ether Machine investeerden respectievelijk 1,68 miljard en 1,28 miljard dollar in ETH.
In totaal hebben beursbedrijven, Web3-firma’s en ETF’s nu zo’n 2,8 miljoen ETH in bezit, goed voor circa 10 miljard dollar. Daarvan is 6,3 miljard dollar toe te schrijven aan beursbedrijven, een lichte daling ten opzichte van het vorige kwartaal.
SOL-belang groeit, focus op rendement via staking
Ook Solana (SOL) wint stilletjes aan populariteit onder bedrijven. DeFi Development Corp, Upexi en SOL Strategies investeerden gezamenlijk voor 1 miljard dollar in Solana. Daarmee blijft SOL ver achter op ETH en BTC, maar de trend wijst op toenemende belangstelling.
In tegenstelling tot BTC-investeerders, die vooral inzetten op lange termijn waardeopslag, richten bedrijven met ETH- en SOL-posities zich op rendement via staking en toekomstige toepassingen in de tokenisatie-markt. Deze uiteenlopende strategieën weerspiegelen verschillende risicoprofielen en doelen.
Ondanks de forse toename van crypto-treasuries in het tweede kwartaal, blijft de vraag of deze trend zich in het derde kwartaal kan voortzetten. Toenemende macro-economische onzekerheid en volatiliteit op de financiële markten kunnen hierin een cruciale rol spelen.
Vooralsnog is niet met zekerheid te zeggen of bedrijven dergelijke risico’s blijven nemen. Maar in het geval dat de cryptocyclus nog even doorzet, zal deze trend hoogstwaarschijnlijk doorgaan.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
