Crypto-hackers hebben in 2025 al voor ruim 2,1 miljard dollar buitgemaakt. Volgens een recent rapport van Web3-beveiligingsbedrijf CertiK zijn inbreuken op crypto-wallets de meest schadelijke vorm van cybercriminaliteit binnen de sector.
Wallets vormen primair doelwit
Opvallend is dat inbraken in crypto-wallets met slechts 23 incidenten verantwoordelijk is voor driekwart van het totaal verloren bedrag: maar liefst 1,6 miljard dollar. Phishing is met 114 meldingen de meest voorkomende aanvalsvorm, maar deze categorie leverde ‘slechts’ 401,5 miljoen dollar schade op.
Kwetsbaarheden in code waren ook prominent aanwezig (100 incidenten, 281,6 miljoen dollar schade), maar bleven qua impact ver achter bij de wallet-aanvallen. CertiK signaleert hiermee een duidelijke verschuiving in de tactiek van aanvallers: van fouten in smart contracts naar het direct aanvallen van vermogende gebruikers.
Andere aanvalsvormen zoals toegangsbeheerfouten, exit-scams en prijsmanipulaties blijven qua schade beperkt. Respectievelijk 14,1 miljoen dollar, 1,6 miljoen dollar en 8,1 miljoen dollar gingen hiermee verloren.
Meiverliezen onderstrepen risico
In mei alleen al ging er voor 140,1 miljoen dollar aan crypto verloren door exploits, hacks en scams. Opmerkelijk is dat er tegelijkertijd ook 162 miljoen dollaraan activa werd bevroren. Dit is een indicatie dat niet alle aanvallen succesvol waren. De grootste klap werd uitgedeeld aan de op Sui gebaseerde DEX Cetus, waar 225 miljoen dollar werd buitgemaakt.
Codekwetsbaarheden en phishing vormden in mei de grootste dreiging, goed voor respectievelijk 230 miljoen dollar en 47,6 miljoen dollar schade. Wallet-draining-aanvallen waren verantwoordelijk voor nog eens 8,5 miljoen dollaraan gestolen assets.
De cijfers van CertiK tonen aan dat wallet-inbreuken een gevaarlijke nieuwe trend zijn. Ondanks hun zeldzaamheid zorgen ze voor de zwaarste financiële schade. Dit benadrukt het belang van sterke beveiligingsmaatregelen op individueel niveau. Dit is klaarblijkelijk een aspect waar veel gebruikers en platforms nog altijd onvoldoende aandacht aan besteden. De crypto-industrie staat hiermee voor een nieuwe uitdaging om gebruikers te beschermen om aanvallen te minimaliseren.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
