Een geautomatiseerde crypto-handelsbot voerde diverse ingewikkelde transacties uit binnen de blockchain van Ethereum (ETH), waaronder het aangaan van een flitslening ter waarde van $200 miljoen, om uiteindelijk slechts $3,24 winst te behalen.
Arbitragebot maakt gebruik van flitsleningen
Op 14 juni heeft Arkham Intelligence, een blockchain-analysebedrijf, een overzicht gedeeld van de handelingen van de bot. Volgens het bedrijf werd de transactie tot stand gebracht door een arbitragebot die gebruikmaakt van flitsleningen. Dit overzicht is hieronder te zien.
Het analysebedrijf verklaarde dat de reden voor het hoge geleende bedrag van Dai was dat het “DssFlash”-contract van MakerDAO lenen zonder kosten toestaat voor elk bedrag aan DAI, met een limiet van maximaal $500 miljoen. Dit betekent dat de bot leningen zonder onderpand kon verstrekken, zolang de uitgeleende activa binnen hetzelfde blok werden terugbetaald.
Volgens Arkham leende de bot 200 miljoen DAI van het gedecentraliseerde financiële (DeFi)-protocol MakerDAO en leverde het geld aan de Aave DAI-markt. Vervolgens werd er met deze middelen 1.349 Wrapped Ethereum (WETH) geleend. De WETH werd gebruikt om Threshold Network (T) tokens te kopen op de Curve Finance-beurs en deze werden weer verkocht op het liquiditeitsprotocol Balancer.
Als resultaat van deze transacties behaalde de bot in totaal 0,019 ETH, wat destijds ongeveer $33/€30 waard was. De transactiekosten voor deze handeling bedroegen echter ongeveer $28,76, waarbij nog eens $1 werd betaald aan de blokbouwer. Hierdoor bleef er slechts $3,24 winst over voor de bot.
Hoewel het gewonnen bedrag in vergelijking met het risico hoog leek, werd een lid van de gemeenschap enthousiast over de bot en verklaarde dat “winst winst is”. Een Twitter-gebruiker merkte op dat dit kleine winsten laat zien te midden van een bear market.
Niet alle bots zijn echter gericht op transacties met lage winsten. Op 20 april verdiende een botoperator meer dan $1 miljoen met sandwichaanvallen op memecoin-handelaren. De meeste winst werd behaald door gerichte handelsactiviteiten in memecoins zoals Pepe-munt (PEPE) en Wojak (WOJAK).
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
