Voor de derde dag op rij is de cryptomarkt aan het dalen. Bitcoin (BTC) is vandaag bijna 4 procent van zijn waarde kwijtgeraakt en de meeste altcoins worden nóg harder geraakt.
In deze koersupdate vertellen we je precies hoe de cryptomarkt er nu voor staat.
BTC koers duikt onder $66.000
De Bitcoin koers begon vannacht al aan zijn daling. Rond een uurtje of 3 stond het nog op 69.000 dollar, maar zojuist is het onder de 66.000 dollar gedoken. Sinds vorige week vrijdag hebben we dit niveau niet meer gezien.
Om precies te zijn is het tot een dieptepunt van ongeveer 65.700 dollar gekomen. Deze werd om 16:10 uur neergezet na een scherpe val van bijna 4 procent in slechts een uur tijd.

De koers ging zo hard omlaag door de vele liquidaties van handelaren die met geleend geld op een stijging hadden ingezet. Om verliezen te beperken worden zij gedwongen om hun posities te verkopen als de koers te ver zakt. Dat doet de koers pijn en zorgt voor nog meer liquidaties.
Vlak daarvoor maakte Bitcoin juist een grote sprong na het sterke banenrapport uit de Verenigde Staten. Ook Wall Street heeft een grote draai gemaakt en kleurt nu rood. Investeerders lijken te beseffen dat ze langer moeten wachten op een renteverlaging.
Bitcoin bevindt zich nu op een interessant punt. Namelijk de onderkant van een zijwaarts kanaal. Als het hier standhoudt, dan zou het weer terug kunnen klimmen naar de 70.000 dollar.
Op het moment van schrijven staat de BTC koers op 66.530 dollar, 3,81 procent lager dan 24 uur geleden. In euro’s wordt er nu 56.124 betaald voor de grootste crypto.
Solana daalt ruim 5%
Ook de grote altcoins hebben het zwaar vandaag. Ethereum (ETH) is zelfs nog wat meer pijn aangedaan met een verlies van 4,37 procent.
Verder is Ripple (XRP) 3,71 procent gedaald, Dogecoin (DOGE) 4,25 procent en Cardano (ADA) 3,98 procent. Bij Solana (SOL) zien we zelfs een min van 5,29 procent.
De grootste stijgers
Tussen alle rode cijfers zijn er ook wat namen die mooie winsten op mogen schrijven. Hieronder de grootste top 100-stijgers van de afgelopen 24 uur:

De grootste dalers
Maar het overgrote deel van de markt staat op een lager niveau dan gisteren. Hieronder de grootste top 100-verliezers van de afgelopen 24 uur:

Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
