Het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben deze week gesprekken gevoerd over nauwere samenwerking op het gebied van crypto. Beleidsmakers van beide landen zaten met grote banken en cryptobedrijven aan tafel om te onderzoeken hoe regelgeving beter op elkaar kan aansluiten en kansen voor innovatie benut kunnen worden.
Coinbase, Ripple en banken schuiven aan tafel
Volgens de Financial Times spraken de Britse minister van Financiën Rachel Reeves en de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent gisteren in Washington. Daarbij waren ook vertegenwoordigers van onder meer Coinbase, Ripple en Circle aanwezig. Vanuit de bankensector schoven Barclays, Citi en Bank of America aan.
Het overleg kwam er na druk van Britse lobbygroepen, die vinden dat hun land achterloopt door een te voorzichtige houding richting crypto. Zij wijzen erop dat het Amerikaanse beleid, onder de vorige regering-Trump, veel meer ruimte gaf voor groei. Een van de bronnen tegenover de Financial Times noemt het “een enorme kans voor het VK” en stelt dat de Amerikaanse aanpak “essentieel is voor brede adoptie”.
Een belangrijk onderdeel van de gesprekken zijn stablecoins, cryptomunten die zijn gekoppeld aan traditionele valuta, zoals de dollar. De Britse centrale bank wil de hoeveelheid die individuen mogen aanhouden beperken tot maximaal 20.000 pond, maar critici stellen dat dit in de praktijk lastig uitvoerbaar is. Ook zouden banken in het VK volgens onderzoek geregeld betalingen naar crypto-aanbieders blokkeren of vertragen.
Britse interesse in crypto groeit
De Britse regering presenteerde eerder dit jaar wel een eerste raamwerk voor strengere regels. Daarin worden cryptobeurzen en handelaren behandeld zoals traditionele financiële instellingen, met nadruk op transparantie en consumentenbescherming. Reeves hoopt dat nauwere afstemming met de VS Britse bedrijven toegang geeft tot de Amerikaanse markt en investeerders overtuigt dat Londen een aantrekkelijk centrum blijft.
Ondertussen groeit ook de belangstelling onder de Britse bevolking. Uit een studie van verzekeraar Aviva blijkt dat 27 procent van de ondervraagde volwassenen crypto in hun pensioenfonds zou overwegen, vooral vanwege de kans op hogere rendementen. Een op de vijf Britten heeft al eens crypto gekocht en twee derde van hen bezit nog steeds digitale munten.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Internationale cyberactie bevriest 41 miljoen euro aan gestolen crypto
Een grootschalige internationale politieactie heeft een belangrijke slag toegebracht aan cybercriminelen die wereldwijd cryptovaluta stelen.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
