Crypto mag dan miljoenen dollars in de Amerikaanse politiek pompen, bij de kiezer zelf staat het thema bijna onderaan de prioriteitenlijst. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in opdracht van CoinDesk, vlak voor de aankomende tussentijdse verkiezingen in november.
Slechts 1 procent van de ondervraagde kiezers noemt crypto het allerbelangrijkste onderwerp. En het beeld van de sector is onder veel Amerikanen ronduit negatief.
Crypto bungelt onderaan
Het onderzoek werd eind april uitgevoerd door peilingbureau Public Opinion Strategies onder duizend willekeurig geselecteerde geregistreerde kiezers. Republikeinen en Democraten waren ongeveer gelijk vertegenwoordigd, met een foutmarge van 3,53 procent.
Bovenaan de lijst van belangrijkste verkiezingsthema’s staan de kosten van levensonderhoud (36 procent), banen en economie (13 procent) en sociale zekerheid (11 procent). Crypto eindigt onderaan, vooral genoemd door kiezers die naar de Republikeinen neigen. Kunstmatige intelligentie (AI) scoort met 2 procent een fractie hoger.
Toch is het beeld niet zo zwart-wit. Wanneer kiezers expliciet wordt gevraagd naar het gewicht van crypto bij de verkiezingen van 2026, noemt 3 procent het hét belangrijkste onderwerp en 22 procent ‘belangrijk’. Dat een kwart van de kiezers er actief mee bezig is, was enkele jaren geleden ondenkbaar.
Banken winnen het van crypto
Het imago van crypto blijft moeizaam. Slechts 30 procent van de respondenten heeft een positieve kijk op de sector, tegenover 39 procent voor Republikeinen en 43 procent voor Democraten.
Op de vraag wie ze meer vertrouwen voor toegang tot financiële diensten, banken of crypto, kiest 65 procent voor de banken. Slechts 5 procent gaat voor crypto. En 60 procent denkt dat crypto vooral een negatieve kracht is voor de economie.
Ook DeFi, oftewel financiële diensten op de blockchain (dus zonder tussenpersonen), kan op weinig enthousiasme rekenen. Slechts 17 procent heeft er een positief beeld bij, al heeft maar 60 procent van de ondervraagden er überhaupt van gehoord.
Crypto-industrie strooit met geld
De inzet is groot, want Donald Trump is de eerste uitgesproken pro-crypto president in de Amerikaanse geschiedenis. Verliest hij zijn meerderheid in het Congres, dan komt zijn crypto-agenda onder druk te staan. Niet voor niets hebben crypto-PAC’s honderden miljoenen dollars klaarliggen om vriendelijke kandidaten te steunen.
Zo’n 40 procent van de kiezers zegt eerder te stemmen op een kandidaat die hun visie op crypto deelt. En 47 procent ziet de Republikeinen als crypto-vriendelijker, tegen slechts 14 procent voor de Democraten.
Toch wordt geen van beide partijen breed vertrouwd op dit dossier. 40 procent zegt geen van beiden te vertrouwen als het op crypto aankomt.
Een kwart van de Amerikanen heeft inmiddels in cryptomunten zoals Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) belegd, maar slechts 2 procent bezit meer dan 10.000 dollar aan digitale munten. De wind in de rug komt voorlopig dus niet van de gewone kiezer.
Crypto wekker: Bitcoin koers onderuit na neerhalen Amerikaanse helikopter door Iran
Iran haalde vannacht een Amerikaanse helikopter neer, waarvan de bemanning het overleefd zou hebben. Toch opende Bitcoin vandaag lager.
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
