De Bitcoin koers is over de afgelopen 24 uur met 0,85 procent gedaald en handelt momenteel op 68.617 dollar. Die koersbewegingen zien we op een cruciale dag in de Iran-oorlog. In de nacht van zaterdag op zondag stelde Donald Trump namelijk een ultimatum. Als Iran de Straat van Hormuz niet binnen 48 uur zou openen, dan zou hij cruciale energie-infrastructuur aanvallen.

Nu heeft Iran alleen vandaag nog om daarover te beslissen. Door alle onrust zijn de Aziatische beursindices vandaag al met stevige koersdalingen begonnen.
De druk wordt opgevoerd
Zo is het duidelijk aan het worden dat Donald Trump klaar is met de oorlog en zo snel mogelijk naar een einde toe wil werken. Het is echter de vraag of dat gaat lukken.
Iran zal ook begrijpen dat ze met de Straat van Hormuz een heel sterk wapen in handen hebben. Zij kunnen de belangrijke zeestraat redelijk eenvoudig gesloten houden, en hebben nu door dat die dreiging een gigantische probleem vormt voor de Verenigde Staten.
Om die reden waren ze dan ook niet onder de indruk van de Amerikaanse dreigementen van dit weekend. Als Trump daadwerkelijk de cruciale energie-infrastructuur zou aanvallen in Iran, dan gaat Iran om zich heen slaan in het Midden-Oosten.
Dat zou de olieprijzen nog langer op de nu al verhoogde niveaus houden en een bedreiging vormen voor de wereldeconomie. Het gevaarlijke is dat Trump waarschijnlijk iemand is die voelt dat hij zijn woord moet houden, en dus gaat aanvallen op maandag.
Snel einde conflict belangrijk voor Bitcoin
De nabije toekomst van Bitcoin hangt nu praktisch af van de Iran-oorlog. Heel even maakte de Bitcoin koers vorige week nog een opleving naar 76.000 dollar. Inmiddels is daar ook weinig meer van over.
Nu vecht Bitcoin om boven het 200-weekse exponentiële koersgemiddelde te blijven. Dat is vannacht net niet gelukt. Bitcoin sloot net onder dit gemiddelde en heeft daarmee niet het tweede achtereenvolgende weekslot boven dit niveau gepakt.

Dat vormt niet meteen een groot probleem, maar het laat wel zien dat de markt twijfelt over het herstel van de afgelopen weken. Als de oorlog nog lang doorgaat, is het goed mogelijk dat Bitcoin een diepere bodem maakt ten opzichte van de 60.000 dollar die eerder werd bereikt.
Toch doet Bitcoin het vanaf het begin van de oorlog gemeten nog altijd goed (+4,5 procent). Met name de relatieve prestaties ten opzichte van goud (-20 procent) en zilver (-33 procent) zijn indrukwekkend.

Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
