De Bitcoin koers probeerde vannacht nog een paar keer op te stijgen, maar dat lukte uiteindelijk niet. Op het moment van schrijven noteert Bitcoin op 68.500 dollar. Daarmee staat er over de afgelopen 24 uur een daling van ongeveer 2 procent. Hoewel Bitcoin vandaag opnieuw zakt, lijken de aandelenmarkten groen te kleuren.

Aandelenfutures kleuren groen
De oorlog in het Midden-Oosten blijft de markten in zijn greep houden, maar vrijdagochtend is de paniek op de oliemarkt iets afgenomen. Brent-olie daalde in Azië met 0,8 procent tot ongeveer 107 dollar per vat, terwijl aandelenmarkten een gemengd beeld lieten zien en futures voor de S&P 500 en Stoxx Europe 600 licht opliepen.
Ondertussen blijft de dreiging van verdere escalatie groot. Donald Trump verlengde het ultimatum voor Iran tot 6 april: zonder akkoord met de Verenigde Staten dreigen aanvallen op Iraanse energie-infrastructuur.
Tegelijkertijd voerde Israël nieuwe luchtaanvallen uit op Teheran, een dag nadat het meldde de commandant van de marine van de Revolutionaire Garde te hebben gedood.
Volgens Iraanse staatsmedia heeft Teheran inmiddels gereageerd op het Amerikaanse vredesplan en een tegenvoorstel gedaan, waarin het onder meer de soevereiniteit over de Straat van Hormuz claimt. Daarmee blijft de strijd niet alleen militair, maar ook economisch van groot belang voor de rest van de wereld.
Bitcoin blijft vechten op cruciaal punt
Tegelijkertijd blijft de Bitcoin koers hangen op een cruciaal niveau. Het gaat om het niveau van 68.000 tot 69.000 dollar. In de weekgrafiek vinden we op 68.330 dollar (rode lijn) het 200-weekse exponentiële koersgemiddelde.

In 2022 verloor Bitcoin dat niveau en volgde daarop nog één diepere daling richting de ultieme bodem van die bearmarkt. Het zou kunnen dat we daar een herhaling van krijgen, maar voorlopig doen de bulls hun best om zich terug te vechten.
Deze koers heeft extra belang, omdat hier in 2021 uiteraard ook de top van de bullmarkt lag. Zodoende zou het heel krachtig zijn als Bitcoin definitief boven dit niveau kan stijgen, maar daarvoor is het waarschijnlijk wel afhankelijk van de Iran-oorlog.
Als daar een oplossing voor komt, zou dat op korte termijn kunnen gebeuren. Zien we dat niet? Dan is een diepere bodem het meest waarschijnlijke scenario.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
