Hardware wallets zijn apparaten die gebouwd zijn om je Bitcoin of andere crypto in een offline omgeving te bewaren. Het beste is om deze apparaten nooit aan te sluiten op een laptop of computer die met het internet in verbinding staat of zelfs heeft gestaan. Wat blijkt is dat de populariteit van hardware wallets met name tijdens deze crypto-winter een boost heeft gekregen.
Hoe komt dat?
De verklaring voor de populariteit van hardware wallets op dit moment lijkt eenvoudig. Als je het nieuws van de afgelopen maanden gevolgd hebt, dan ben je er ongetwijfeld van op de hoogte dat veel grote partijen binnen de industrie kampen met financiële problemen. Die problemen zijn dusdanig groot, dat partijen als het Amerikaanse Celsius de tegoeden van hun gebruikers heeft moeten blokkeren. Tijdens de bullmarkt van 2020 op 2021 hebben deze partijen teveel risico genomen en dat komt hun klanten in deze bearmarkt zwaar te staan.
Voor veel mensen is dit ongetwijfeld een reminder dat het belangrijk is om zelf de beschikking te nemen over je crypto. Bitcoin is immers bedacht als een valuta die je volledig in eigen beheer kunt bewaren. Bij een bank of beursplatform loop je altijd het risico dat er in de onderneming iets verkeerd gaat en dan is je bescherming vaak ver te zoeken. Een beursplatform kan gehackt worden, maar ook in financiële problemen terechtkomen. Veel mensen zien dat nu in en grijpen blijkbaar massaal naar hardware wallets om dat probleem op te lossen.
Omzet Ledger met factor 4,5 gestegen
Fabrikanten van hardware wallets profiteren enorm van het falen van de grote beheerpartijen uit de industrie. Onder andere Ledger geeft aan dat hun omzet na het faillissement van Celsius met een factor 4,5 is toegenomen. Ledger is niet de enige, ook Trezor en SafePal hebben de afgelopen periode een flinke toename van de omzet mogen opschrijven. Een vertegenwoordiger van Trezor geeft tegenover Decrypt aan dat zij zien dat “gebruikers wakker worden” en hun crypto niet meer toevertrouwen aan de gecentraliseerde spelers.
In principe is dat een goede ontwikkeling voor de industrie. Op deze manier worden mensen zich bewust van de kracht van crypto en de mogelijkheid om hun eigen vermogen compleet in eigen beheer te houden. De keerzijde is dat je goed moet weten waar je aan begint. Als je een fout maakt, dan staat er geen klantenservice voor je klaar om een transactie terug te draaien. Zodra een transactie in de blockchain verwerkt is, dan is het onmogelijk om deze te annuleren. Ook het verliezen van toegang tot je wallet kan fataal zijn. Een hardware wallet is dus, zeker voor beginners, niet altijd de oplossing.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
