Cryptobeurs Coinbase is weer online nadat klanten vrijdag bijna zeven uur lang geen toegang hadden tot het platform. Gebruikers konden in die periode geen crypto kopen of verkopen, wat voor veel frustratie zorgde. De storing komt bovendien op een slecht moment voor Coinbase, dat al een moeilijke week achter de rug heeft.
Volgens het bedrijf ontstonden de problemen door oververhitting in een datacenter van Amazon Web Services (AWS) in de Amerikaanse staat Virginia. AWS is de cloudtak van Amazon en verzorgt de servers achter grote delen van het internet, waaronder Coinbase. Door het technische probleem vielen meerdere systemen van de cryptobeurs uit en werd de handel tijdelijk stilgelegd.
Coinbase meldde de storing vrijdag rond drie uur ’s nachts Nederlandse tijd. Pas ongeveer zeven uur later werkte het platform weer normaal. In de tussentijd konden klanten geen tegoeden verplaatsen en werkten verschillende functies van de beurs niet goed, blijkt uit klachten op sociale media. Ook de app van Coinbase kampte volgens het bedrijf met problemen.
Storing komt op pijnlijk moment voor Coinbase
De urenlange storing komt voor Coinbase bovenop een toch al lastige week. Eerder kondigde het bedrijf aan dat ongeveer 14 procent van de bijna 5.000 medewerkers wordt ontslagen. Kort daarna volgden ook teleurstellende kwartaalcijfers.
De omzet van Coinbase daalde in het eerste kwartaal met 31 procent naar 1,41 miljard dollar. Onder de streep bleef een nettoverlies van 394 miljoen dollar over.
Volgens topman Brian Armstrong wil Coinbase de organisatie flink hervormen en sterker inzetten op kunstmatige intelligentie. Daarbij verdwijnen ook meerdere managementlagen. “Niet-technische teams leveren inmiddels productiecode op en veel van onze werkprocessen worden geautomatiseerd”, zei Armstrong eerder deze week.
Aandeel Coinbase verder onder druk
Beleggers reageren negatief op de problemen bij Coinbase. Het aandeel stond vrijdag in de voorbeurshandel ongeveer drie procent lager. Sinds begin dit jaar verloor het aandeel al zo’n 15 procent aan waarde.
De storing laat bovendien zien hoe afhankelijk grote internetbedrijven zijn van Amazon Web Services. AWS kampte vorig jaar oktober ook al met een grote storing, waardoor wereldwijd duizenden websites en online diensten tijdelijk onbereikbaar werden.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
