Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Bitcoin (BTC) krijgt steeds meer te maken met afnemende vraag vanuit grote investeerders. Nieuwe cijfers van analyseplatform CryptoQuant laten zien dat belangrijke groepen Bitcoin houders hun aankopen vrijwel hebben stilgelegd. Volgens analisten is dat een ontwikkeling die in het verleden vaak voorafging aan langdurige zwakte op de markt.
Vooral de zogeheten whales, wallets met tussen de 1.000 en 10.000 Bitcoin, laten een opvallende verandering zien. Hun gezamenlijke saldo groeit niet langer, maar krimpt zelfs op jaarbasis. Volgens CryptoQuant gaat het om de snelste terugval van dit jaar.
Ook op maandbasis is de groei sinds februari vrijwel volledig verdwenen. Dat wijst erop dat grote investeerders niet langer actief accumuleren, maar juist voorzichtig beginnen met verkopen. Een vergelijkbaar patroon was eerder zichtbaar tijdens de bearmarkt van 2022.
Een tweede belangrijke groep bestaat uit de zogenoemde dolphins, partijen met tussen de 100 en 1.000 Bitcoin. Hieronder vallen veel spot Bitcoin ETF’s en bedrijven die Bitcoin op hun balans aanhouden.
Hoewel hun bezit op jaarbasis nog altijd groeit, neemt dat tempo snel af. Sinds september vorig jaar ontstaan steeds lagere pieken in hun gezamenlijke saldo. De maandelijkse groei ligt inmiddels dicht bij nul.
Volgens CryptoQuant zijn juist deze groepen normaal gesproken de belangrijkste bron van structurele vraag naar Bitcoin. Wanneer hun kooplust afneemt, zorgt dat vaak voor extra druk op de Bitcoin koers.
Ondertussen bereikte het aantal Bitcoins in handen van langetermijnbeleggers een record van 15,8 miljoen BTC. Hoewel dat op het eerste gezicht positief klinkt, ziet CryptoQuant het juist als een teken dat er te weinig nieuwe kopers bijkomen om de markt vooruit te helpen.
Tegelijkertijd neemt het aantal beleggers dat op verlies staat verder toe. Onderzoeker Tim Sun van HashKey Group zegt dat na de daling vanaf de piek van oktober bijna de helft van alle Bitcoin in omloop op een ongerealiseerd verlies stond. Dat niveau werd voor het laatst gezien tijdens de bodemfase van de bearmarkt in 2022.
Sun denkt dat een absolute bodem mogelijk tussen de 40.000 en 45.000 dollar ligt wanneer gekeken wordt naar onchain data. Toch verwacht hij een realistischer dieptepunt rond 55.000 tot 60.000 dollar, mits de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran niet verder oplopen en de Federal Reserve (Fed) de rente ongemoeid laat.
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.