Hoewel niemand weet wie Satoshi Nakamoto nou echt is, suggereert een onderzoeksdocument dat de maker van Bitcoin mogelijk ook een andere crypto valuta heeft ontwikkeld: Monero.
Waarom zou het dezelfde persoon zijn?
Nieuw onderzoek, dat is gedaan door Monero Outreach, concludeert dat Bitcoin en Monero mogelijk de creatie zijn van dezelfde persoon.
Monero (XMR) is een crypto valuta die in 2014 werd ontwikkeld om de privacy problemen van Bitcoin aan te pakken. Hoewel het een openbare ledger gebruikt, kan niemand er transacties op traceren. Hierdoor is XMR de meest gebruikte coin onder de dark web-gebruikers.
Monero’s whitepaper werd op 12 december 2012 gepubliceerd. Dat is ongeveer drie jaar na het ontstaan van Bitcoin. De auteur van de whitepaper is Nicolas van Saberhagen. Zoals je zou kunnen raden, is dit ook een pseudoniem, dus niemand weet wie Monero heeft bedacht.
Monero Outreach suggereert nu dat Satoshi Nakamoto en Nicolas van Saberhagen dezelfde entiteiten zijn. Het belangrijkste argument van de onderzoekers is dat Nakamoto een duidelijk motief had om de CryptoNote-whitepaper uit te brengen, het document die het Monero concept beschreef. In een Bitcoin forumbericht van augustus 2010 deelde Nakamoto de eerste concepten die later in de whitepaper van Monero zouden verschijnen. Dit was inclusief de stealth-adressen en bel signaturen, die verborgen worden door de ontvangers en verzenders van XMR.
Toen CryptoNote 1.0 uitkwam had Nakamoto de blokgrootte
veranderingen van Bitcoin en de halving van de mining rewards al waargenomen. De blockchain van Monero lost die problemen op. Daarnaast verbeterde het ook de proof-of-work om mining meer beschikbaar te maken voor iedereen die typische GPU’s gebruikt.
De schrijfstijl ondersteunt de conclusie
Bij het analyseren van de schrijfstijl van beide whitepapers kan men een verbinding zien tussen beide. De auteurs van het onderzoek gebruikten stylometrie, een softwareprogramma genaamd Java Graphical Authorship Attribution Program (JGAAP). Via dit programma kwamen ze erachter dat de auteur van de Monero whitepaper waarschijnlijk Nakamoto is.
Sommige overeenkomsten zijn zichtbaar met het blote oog. Beide whitepapers gebruikten bijvoorbeeld de spelling van ‘favour/favourable’. Daarnaast gebruikte beide whitepapers de samentrekking van ‘can’t’ in plaats van de typische stijl die wordt waargenomen in academisch opgemaakte papers. De bewoording ‘In this paper, we …’ kwam ook voor in beide documenten. En als laatste gebruikte beide papers ook zwart -witte lijntekeningen met doorgetrokken en gestreepte lijnen.

Thunderosa, de Outreach Creative van Monero, zei:
”Als je die twee documenten voor het eerst naast elkaar bekijkt, kun je gefascineerd raken door de overeenkomsten. Misschien moeten we de auteur vanaf nu wel Satoshi van Saberhagen gaan noemen.”
De onderzoekers verwachten echter niet dat de Bitcoin- of de Monero gemeenschap deze openbaring zouden omarmen. Xmrhaelan, Monero Outreach Organizer, zei:
”Zoals velen ben ik dit nog steeds aan het verwerken. Ik zal echter met vertrouwen uitspreken dat wanneer Satoshi Nakamoto en Nicolas van Saberhagen dezelfde persoon zijn, Monero zijn grootste werk was”.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
