Gegevens over cryptogeldautomaten bevestigen dat in september 796 automaten van het wereldwijde netwerk zijn gehaald.
Effect van de bearmarkt
Het domino-effect van een langdurige bearmarkt had ook invloed op het Bitcoin ATM-ecosysteem. In september 2022 registreerde het voor het eerst een negatieve groei in wereldwijde installaties. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een vertraging in de Verenigde Staten.
Het totale aantal Bitcoin-geldautomaten dat in de loop van de tijd is geïnstalleerd, daalde tot 37.980 in september vanaf een all-time high van 38.776 geldautomaten in augustus. Dit resulteerde in een daling van -2,05%, zoals blijkt uit gegevens van CoinATMRadar.

Gegevens over wijzigingen van cryptogeldautomaten bevestigen dat in september 796 cryptogeldautomaten van het wereldwijde netwerk zijn gehaald. Alleen al de Verenigde Staten noteerden een afname van 825 geldautomaten. Europa, Canada en een paar andere jurisdicties hebben de ondergang echter opgevangen met nieuwe installaties.

Ondanks de tegenslag suggereren gegevens op basis van 60 dagen dat er wereldwijd bijna 14 crypto-geldautomaten per dag worden geïnstalleerd. Hierbij vertegenwoordigt fabrikant Genesis Coin een aandeel van 40,3% van de geldautomaten. Andere populaire crypto-ATM-fabrikanten zijn General Bytes en BitAccess.
De plotselinge afname van de crypto ATM-installaties kan worden toegeschreven aan geopolitieke spanningen, waaronder een gebrek aan duidelijkheid over de regelgeving en marktonzekerheden.
Hoewel installaties van cryptogeldautomaten een tijdelijke klap hebben gekregen door externe factoren, blijven landen interesse tonen in het hebben van functionele cryptogeldautomaten binnen hun grenzen.
Recentelijk heeft Japan besloten om crypto-geldautomaten na 2014 opnieuw in te voeren, onder leiding van de lokale crypto-exchange Gaia Co. In eerste instantie zullen er in Tokio en Osaka nieuwe geldautomaten worden geïnstalleerd. Het bedrijf is van plan om tegen augustus 2023 50 BTM’s in het hele land op te zetten.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
