De wereldwijde spanningen op de obligatiemarkten nemen toe, en dat zou zomaar eens positief kunnen uitpakken voor Bitcoin (BTC). Nu traditionele ‘risicovrije activa’ zoals staatsobligaties onder druk staan, kijken beleggers naar harde activa zoals BTC en goud als alternatief.
Japanse obligatiemarkt geeft vroege waarschuwing
Japan vormt momenteel het epicentrum van de onrust. De rente op 30-jaars Japanse staatsobligaties bereikte volgens The Kobeissi Letter op dinsdag een ongekend niveau van 3,2 procent. Maar wat betekent dit precies voor beleggers?
Als de rente op obligaties stijgt, dalen de prijzen van bestaande obligaties. Dit komt doordat nieuwe obligaties hogere rentes bieden, waardoor oudere obligaties minder waard worden op de secundaire markt. Dit leidt tot boekverliezen, zoals nu zichtbaar is in Japan, waar 30-jaars staatsobligaties naar schatting 45 procent aan waarde hebben verloren sinds 2019. De totale schuld van Japan bedraagt inmiddels 235 procent van het BBP, wat de Bank of Japan opzadelt met niet-gerealiseerde verliezen van maar liefst 198 miljard dollar.
Deze situatie is niet uniek voor Japan. Ook in de Verenigde Staten stijgt de rente fors. De Amerikaanse 10-jaarsrente klom dit jaar met 40 tot 60 basispunten en is inmiddels ruim vier keer zo hoog als tijdens de coronadip in 2020. Dit komt mede door aanhoudende begrotingstekorten en de enorme uitgifte van staatsleningen.
Hogere rentes betekenen dat nieuwe obligaties meer rendement opleveren, wat ze aantrekkelijk maakt voor nieuwe beleggers. Maar in een context van toenemende schulden en lage liquiditeit, zoals in de huidige situatie, weegt het risico zwaarder. Beleggers twijfelen aan de kredietwaardigheid of stabiliteit van overheden, waardoor zelfs hogere rentes niet automatisch zorgen voor meer vertrouwen.
Vertrouwen in obligaties daalt, interesse in BTC stijgt
Volgens The Kobeissi Letter bevindt de liquiditeit op de staatsobligatiemarkten zich momenteel zelfs lager dan tijdens de financiële crisis van 2008. In dat klimaat stijgen alternatieve activa zoals Bitcoin en goud naar recordhoogtes. Bitcoin wordt namelijk, net als goud, steeds vaker gezien als een veilige haven. Institutionele interesse, in combinatie met regelgeving, fiscaal beleid en monetair beleid kan dus de volgende opwaartse fase voor BTC aanjagen.
De instroom in spot-ETF’s blijft sterk: meer dan 3 miljard dollar voor Bitcoin en ruim 1 miljard dollar voor Ethereum. Dit gebeurt onder andere terwijl beleggers anticiperen op mogelijke renteveranderingen van de Amerikaanse centrale bank.
Ondanks de recente dip ten opzichte van het record van 123.300 dollar dat Bitcoin op 14 juli bereikte, blijft de koopinteresse sterk. Spot orderboeken laten zien dat kopers zich positioneren op niveaus die 2, 5 en 10 procent onder de huidige marktprijs liggen, wat duidt op een “buy the dip”-mentaliteit. In dezelfde periode werden ruim 300 miljoen dollar aan longposities geliquideerd, aldus CoinGlass.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
