De maand oktober heeft alle records verbroken als het gaat over hacks in de crypto-industrie. Niet zonder reden werd deze oktobermaand eerder al omgedoopt tot “Hacktober”. In totaal is er in 2022 nu voor 2,98 miljard dollar aan digitale assets gestolen, bijna het dubbele van het totaal van 1,55 miljard dollar van 2021.
Hacktober in beeld
De afgelopen oktobermaand zag rond de 44 hacks, waarbij 53 protocollen werden geraakt. Uiteindelijk zijn hackers er in Hacktober met 760 miljoen dollar vandoor gegaan, waarvan 100 miljoen dollar is teruggebracht. De grootste hack vond nog altijd plaats op BNB Chain, waar uiteindelijk voor 586 miljoen dollar aan assets verdwenen zijn.
De nummer twee op de lijst, Mango Markets, staat daar met 48 miljoen dollar ver achter. Daarna loopt het helemaal snel af naar beneden, want na Mango komt Transit Swap met 5,52 miljoen dollar. Binance is deze maand dus verreweg het grootste slachtoffer van hackers. Na oktober is maart 2022 de grootste maand qua hacks. Destijds werd er 710 miljoen dollar buitgemaakt, waarvan de Ronin-bridge hack met 625 miljoen dollar de grootste was.
Niet goed voor de industrie
Dit soort nieuws is in principe een slechte zaak voor de crypto-industrie. De meeste buitenstaanders zien crypto reeds als het digitale Wilde Westen en daar helpen deze cijfers niet bij. Uiteindelijk moet de crypto-wereld een veilige plek worden waar mensen met vertrouwen hun vermogen achterlaten. Op dit moment is dat voor het gros van de investeerders helaas niet het geval.
Positief nieuws is dat er in 2022 al voor 890 miljoen dollar aan fondsen is teruggehaald. Wat dat betreft laat de industrie zien dat hackers er niet zomaar vandoor kunnen met het kapitaal dat ze buitmaken.
Wat het grote publiek niet kan is een onderscheid maken tussen Bitcoin, Ethereum en de protocollen die het slachtoffer worden van hacks. Waar Bitcoin en Ethereum veilig zijn, kunnen we helaas niet hetzelfde zeggen over de speculatieve DeFi-protocollen.
Anthropic waarschuwt: hackers gebruiken AI steeds vaker voor cyberaanvallen
Cybercriminelen zetten kunstmatige intelligentie steeds vaker in om cyberaanvallen uit te voeren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van AI-bedrijf Anthropic.
Defi-platform Radiant Capital stopt na verwoestende Noord-Koreaanse hack
Het cryptoleenplatform Radiant Capital heeft aangekondigd dat het stopt met de verdere ontwikkeling van zijn protocol.
Microsoft ontdekt malware die jacht maakt op cryptowallets
Microsoft heeft een nieuwe cyberdreiging ontdekt die zich specifiek richt op cryptobeleggers en softwareontwikkelaars.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
