De Bitcoin koers crasht vandaag ongenadig hard, maar wat is de reden? Veel mensen schuiven het af op de baas van Tesla, maar Elon Musk is niet de enige schuldige.
Een enorme Bitcon crash
Bitcoin lijkt alle ondersteuning te zijn verloren, waardoor de koers in een vrije val terecht is gekomen. De paniek is enorm waardoor de prijs zojuist een dieptepunt heeft bereikt van $32.000.

USD bereikt dieptepunten van meerdere maanden
Er zijn een aantal factoren die tegen Bitcoin-bulls werken nu de markt terugkeert naar niveaus waarvan sommigen dachten dat ze nooit meer zouden verschijnen.
Elon Musk’s kritiek op het energieverbruik van Bitcoin is een veel genoemde reden, maar er zijn ook andere hindernissen voor nieuwe prijsstijgingen op dit moment. Een daarvan is de kracht van de Amerikaanse dollar, die een comeback probeert te maken na een dalende reeks die eind maart begon.
De Amerikaanse dollar-valuta-index (DXY) meet de USD ten opzichte van een aantal valuta’s van handelspartners. Op dit moment heeft de DXY de langetermijnsteun teruggekaatst om de neerwaartse trend om te buigen.
DXY is traditioneel omgekeerd gecorreleerd met Bitcoin. Samen met limp aandelen zijn de omstandigheden goed om de voortgang van de bulls te doorbreken. Desalniettemin was de DXY-afsluiting van woensdag de laagste sinds 6 januari.

Tech-aandelen in de problemen
Naast de dollar voorspellen de dalende tech-aandelen ook niet veel goeds voor Bitcoin. Na een merkwaardig rapport van Reuters over China dat naar verluidt verdere aspecten van cryptocurrency-handel zou verbieden, begonnen aandelen onder druk te staan.
De nederlaag trof Tesla ook op ironische manier na de Bitcoin-kritiek van Musk. Musk is niet alleen gedegradeerd tot de op twee na rijkste man ter wereld, maar heeft ook al zijn BTC winsten verloren.
Klassieke “FUD”
De belangrijkste reden van de crash is de angst. Investeerders zijn bang en lijken te verwachten dat de bull run over is. Dit zorgt voor een overweldigende verkoopdruk en enorme liquidaties. De verkoopdruk is zelfs zo hoog dat verschillende exchanges offline zijn gegaan. De crash van vandaag begint dan ook steeds meer op de crash van 2017 te lijken.
Mensen zijn bang, maar dat brengt ook kansen met zich mee.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
