Op woensdag 21 september om 20.00u Nederlandse tijd maakt de Federal Reserve de nieuwe Amerikaanse rente bekend. Het rentebesluit van de Federal Reserve belooft een belangrijk moment voor de financiële markten te worden. Na de tegenvallende inflatiecijfers is de verwachting dat de Federal Reserve wederom hard ingrijpt.
Hard ingrijpen verwacht
Voordat op 13 september bekend werd dat de Amerikaanse inflatie met 8,3 procent hoger uitviel dan verwacht, schoten de verwachtingen voor het aankomende rentebesluit van de Federal Reserve ook omhoog. Waar in eerste instantie nog een kans was op een renteverhoging van 0,5 procent, is dat nu van tafel. We moeten het minimaal doen met een renteverhoging van 0,75 procent, maar de kans is aanwezig dat de Federal Reserve de markt pijn doet met een verhoging van 1 procent.
Gelukkig voor ons heeft de renteverhoging van 0,75 procent een kans van 85 procent en is er volgens de markt slechts een kans van 15 procent op een verhoging van 1 procent. Met de huidige rente van 2,25 tot 2,5 procent, gaan we met deze verhoging minimaal naar 3 tot 3,25 procent. Daarmee is de rente in een behoorlijk snel tempo opgelopen van nul naar 3 procent.

Wat betekent dit voor Bitcoin?
De verwachting dat de Federal Reserve de rente met 0,75 procent verhoogt zit nu behoorlijk ingebakken. Toch geeft de markt een verhoging van 1 procent nog een kans van 15 procent. Als de Federal Reserve inderdaad met een verhoging van 0,75 procent komt, dan is de kans aanwezig dat de koers een kleine sprong maakt. Die sprong zal echter behoorlijk bescheiden zijn, want buiten het feit dat er dan geen sprake is van een renteverhoging van 1 procent, is er op dat moment weinig te vieren.
Als de Federal Reserve echter besluit om de rente met 1 procent te verhogen, dan is de kans behoorlijk aanwezig dat we aan een nieuwe duikvlucht beginnen. Een duikvlucht die ons prima tot onder de 20.000 dollar kan brengen en wellicht richting een nieuw lokaal dieptepunt voor deze bearmarkt.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
