Het is weer tijd voor de volgende hype-trein in de cryptowereld. We hebben het natuurlijk over Aptos, een nieuwe blockchain die door een groep voormalig Meta-medewerkers is gebouwd. Het moet de “snelste en meest schaalbare layer 1 blockchain” ter wereld zijn.
Vier jaar werk
Met de lancering van de Aptos blockchain komt er een einde aan vier jaar van technologische ontwikkeling. Het project start met een waardering van 1 miljard dollar en heeft onder andere FTX aan boord als investeerder. Zij hebben reeds aangekondigd dat het project op woensdag live gaat op hun handelsplatform.
Aptos is door velen bestempeld als een zogenaamde ‘Solana Killer’ en moet de perfecte blockchain voor smart contracts worden. Hiermee richt het project zich dus vooral op NFTs, DAOs en DeFi. Ook voor Ethereum is dit slecht nieuws als blijkt dat de blockchain van Aptos inderdaad fantastisch werkt.
Dat het project populair is blijkt wel uit de interactie die ze krijgen op de tweet over de lancering van het mainnet. Het bericht krijgt ruim 1.200 geschreven reacties en 8.300 likes. Aptos gaat vooral met Ethereum concurreren op het gebied van snelheid.
130.000 transacties per seconde
In de tests claimt Aptos dat het 130.000 transacties per seconde kan verwerken, wat een stuk meer is dan de 15 transacties per seconde van Ethereum. Dat is behoorlijk indrukwekkend, maar bedenk wel dat dit betekent dat niet iedereen zomaar een volledige node van het project kan draaien. Uiteindelijk is dat ook de kracht van de technologie, dat iedereen met gemiddelde apparatuur de hele transactiegeschiedenis kan controleren.
Daar is op deze manier per definitie geen sprake van. Ruim 130.000 transacties per seconde downloaden over een gemiddelde internetverbinding en deze vervolgens ook nog ergens opslaan, dat is praktisch onmogelijk. We kunnen er dan ook behoorlijk zeker over zijn dat Aptos een meer gecentraliseerde concurrent van Ethereum wordt.
Solana koers onder druk: nieuwe daling naar 68 dollar dreigt
Solana verliest momentum nu traders hun posities afbouwen. Analisten waarschuwen dat een daling naar 68 dollar dreigt.
Grootbank Goldman Sachs verkoopt al zijn XRP en Solana al na één kwartaal
De Amerikaanse zakenbank stapte eind 2025 nog tot verbazing van velen in beide altcoins. Nu zijn alle ETF-aandelen alweer de deur uit. (
Solana verslaat Bitcoin en Ethereum, maar Newsbit-analist heeft zorgen
SOL steeg in korte tijd met bijna 20 procent en nadert een belangrijke grens. Newsbit-analist onderzoekt de mogelijke scenario’s.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
